Är Private Banking en inlåsningsfälla?

De flesta banker erbjuder specialservice till människor med massor av pengar och då menar jag inte lite billigare visakort utan en helt annan nivå på servicen. Det brukar kallas "Private Banking" och brukar innehålla direktkontakt med banken utan att behöva gå via kontor och köer. De ska också ge tillgång till specialerbjudanden och en och annan gratislunch.

Nyligen så ändrade Avanza sina villkor för Private Banking så att man kunde vara både storkund (mycket pengar) och småkund (små transaktioner) samtidigt. Innan dess var courtaget väldigt högt på små köp och försäljningar. Det här fick några i bloggvärlden att ta steget in i Avanzas Private Banking.

Som vanligt när det kommer ett erbjudande så funderar jag på vad vinsten är för den andra parten. Varför tycker de att det här är bra, och det jag kommer tänka på är inlåsningseffekten. Eftersom det krävs massor av pengar för att kvala in som Private Banking-kund så är det nog bara möjligt att göra i en bank åt gången och då får man inga möjligheter att jämföra service.

Sedan vet jag inte hur lönsamt det egentligen är för banken. Miljonär innan 30 är nog inte en person som låter det läcka pengar till banken i onödan. Fast det förstås, Avanza skulle tjäna ännu mindre pengar om han var kund i en annan bank så det beror på vad han kostar banken i personal och gratisluncher.

Kommentarer

  1. varför inte öppna en ISK på degiro o handla svenska aktier courtage fritt upp till 1miljon, as simple as that!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt inte tittat på degiro men det där låter ju som ett bra erbjudande.

      Radera
  2. Man får det man betalar för hos degiro, usla rapporter, endast en portfölj, inga kapitalförsäkringar, obegripliga hemsida med redovisning av resultat som inte går att förstå. Men fördelarna är många börser att handla på och lågt courtage, men oklart hur spreaden är? Använder själv degiro för att nå vissa börser, men annars avanza/Nordnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka börser är det som man når via degiro? Jag saknar Frankrike och Storbritannien av de börser jag skulle vilja handla på.

      Radera
  3. Någon gratislunch fick åtminstone inte jag när jag blev PB-kund! Tror private banking hos Avanza skiljer sig rätt rejält från andra banker. Hos Avanza tog det 2 minuter i telefon och så var det "varmt välkommen till private banking!", så det var ingen större ansträngning från deras sida. Och lite mer inlåst kanske jag blev, men det känns inte så eftersom min plan ändå var att ha så stor del av sparandet hos Avanza som möjligt.

    För en småsparare som mig som handlar för runt 25-30k per affär så är det i ärlighetens namn inte så stora skillnader heller. Vid den nivån kostar Avanza Small och PB Mini lika mycket. Gör man riktigt stora affärer så lönar sig förstås PB ordentligt, så man får väl försöka växa in i kostymen.

    -- Max

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte ens en smörgås på informationsträffar? Men så icke-storbankigt!

      Om jag såg rätt så behöver man handla för hundratusentals kronor för att courtaget ska bli betydligt lägre, och då är det från en redan låg nivå. Så om det inte ingår gratisluncher så kanske det inte ska vara ett mål för mig. :-)

      Men... ni kanske har ett hemligt handslag?

      Radera
    2. Självklart, det är sen gammalt! Det var svårigheterna att förklara handslaget över telefon som gjorde att samtalet drog ut på tiden.

      -- Max

      Radera
  4. Håller med Max om att PB hos Aza bara är ett pris - det är ju tom deras slogan. Inga av de erbjudanden som en normal PB tjänst innehåller finns hos Aza, som träffar med (vettiga) bolag, analytikerpresentationer, nyhetsbrev, kurser etc.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, så tråkigt då. Fast lägre pris är ju alltid lägre pris. Om det nu är lägre pris.

      Jag har för mig att jag läst något om lägre ränta på något lån, men jag har inte lust att låna.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare