Procter & Gamble och avdelningen till Coty

Procter & Gamble har sålt sina skönhetsprodukter till Coty och har gett sina aktieägare ett svårt val. Man kan antingen behålla sina aktier i Procter & Gamble eller man kan växla dem till aktier i Coty som nu har alla skönhetsprodukter. De gör det såhär för att slippa betala skatt på reavinsten som Procter & Gamble gör när de säljer en del av företaget.

Rent tekniskt så har P&G flyttat över skönhetsprodukterna i ett bolag de döpt till Galleria. De P&G-aktieägare som önskar kan sedan få byta sina aktier i P&G mot aktier i Galleria som sedan växlas 1-1 mot aktier i Coty när Coty tar över kontrollen av Galleria.

Avsikten var att ge en rabatt på 7% om man väljer att växla men kurserna har divergerat för mycket. De har satt ett tak på 3,9033 aktier i Coty per aktie i Procter & Gamble vilket betyder att just nu är rabatten bara 4% och det verkar väldigt osannolikt att den ska gå tillbaka till 7%. Annars hade man kanske kunnat byta till Coty, sälja Coty-aktierna och köpa tillbaka fler P&G-aktier än man hade från början. Med bara 4% rabatt så försvinner nog det mesta i så fall till avgifter och risker med att kurserna divergerar ytterligare. De skönhetsprodukter som flyttar till Coty är:

  • Wella Professionals
    med varianter
  • Sebastian Professional
  • Clairol Professional
  • Sassoon Professional
  • Nioxin
  • SP (System Professional)
  • Koleston
  • Soft Color
  • Color Charm
  • Wellaton
  • Natural Instincts
  • Nice & Easy
  • VS Salonist
  • VS ProSeries Color
  • Londa/Kadus
  • Miss Clairol
  • L’image
  • Bellady
  • Blondor
  • Welloxon
  • Shockwaves
  • New Wave
  • Design
  • Silvikrin
  • Wellaflex
  • Forte
  • Wella Styling
  • Wella Trend
  • Balsam Color
  • Hugo Boss
  • Dolce & Gabbana
  • Gucci
  • Lacoste
  • bruno banani
  • Christina Aguilera
  • Escada
  • Gabriela Sabatini
  • James Bond 007
  • Mexx
  • Stella McCartney
  • Alexander McQueen
  • Max Factor
  • Covergirl

Den stora nackdelen med Coty från mitt perspektiv är att de inte har en tradition med utdelningar. De säger att de ska höja den kraftigt efter köpet men nivån kommer ändå vara lägre än Procter och Gamble har just nu.

Scenario: behålla P&G
Företaget krymper, vinsten krymper men antalet aktier krymper också. Inom ett år ska vinsten per aktie vara tillbaka på nuvarande nivåer enligt ledningen.

Scenario: byta till Coty
Ett helt annat företag med lägre utdelningar men inköpt med en rabatt som gör att värdet per aktie kanske är högre och utdelningarna kan på sikt gå förbi P&G om Coty utvecklas väl.

Scenario: byta till Coty, sälja och köpa P&G igen
Om man verkligen får en rabatt på Coty skulle det kunna resultera i fler P&G-aktier, men det blir en del handel och courtage och växlingsavgifter kommer äta upp en del (hela?) vinsten, om nu inte aktiekurserna justeras så att det inte går att göra en sådan vinst.

Jag har till på måndag att bestämma mig men just nu lutar jag åt att behålla mina aktier. Hur tänker ni andra som har aktier i P&G?

Kommentarer

  1. Jag valde att behålla mina PG då jag tror mer på det företaget. Framtiden får utvisa om jag gjort rätt eller fel.

    /Henrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner likadant. Trögheten övervinner lockelsen i Coty och framtidens dom får bli vad den nu blir. Trots allt så var det här bara en liten del av P&G så det mindre företaget är inte så annorlunda.

      Radera
  2. Tack för ett intressant inlägg - det visste jag inte!

    Skulle nog ha behållit P&G - det äger fler varumärken. Har funderat på att köpa ett första innehav nu när aktien handlas till utdelning över 3 procent per år. Har sammantaget tyckt att valutakostnad och kurs varit något för hög hittills men bevakar aktien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske inte är försent att ändra sig? Många mäklare tillåter redigeringar av svar på erbjudande ända fram till deadline.

      Dessutom är det inte säkert att man får någon tilldelning. Det finns bara 400 miljoner aktier i Coty att dela ut. Skulle många vilja ha dem så kommer småspararna få först, och sedan kanske det inte blir så mycket mer.

      Småsparare är man om man har färre än 100 aktier, men som svensk så misstänker jag att vi alla slås ihop till en klump hos mäklarnas USA-kontor så vi räknas nog inte.

      Radera
  3. Jag hade behållt aktierna i Procter & Gamble men nu är det sambon har P&G i sin portfölj. Så hon har valt att byta hälften av sitt innehav.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en variant jag funderade på men då man inte vet hur stor tilldelning man får (allt man bett om? hälften? nästan inget?) så verkade det chansartat.

      Men framtiden får väl visa om du eller din sambo har bäst fingertoppskänsla här! Kan man önska er båda lycka till eller blir det konstigt?

      Radera
  4. Jag kommer behålla mina P&G-aktier då det är ett bolag jag verkligen gillar och vill vara aktieägare i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett imponerande bolag på så många sätt! Jag har bara ägt det i ett år eller så men det verkar ha skett en omvärdering av företaget på den korta tiden.

      Radera
  5. Tack för genomgången. Mvh han som inte förstod ngt alls hos CM

    SvaraRadera
  6. Jag tänker behålla mina PnG,vet nån vad som gäller då? Måste jag göra ett aktivt val för att behålla dom eller kan jag bara strunta i att svara?

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill du vara säker så tacka nej till erbjudandet, men det skall även gå bra att inte göra någonting.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare