Försenad utländsk utdelning hos Avanza - en fortsättning

Redigering 2015-07-17: Lagt till information om Merrill Lynch och kontonamn.

I "Coca Cola - vad har tagit dig så lång tid (utdelning)" så frågade jag varför det tog så lång tid för Avanza att få in utdelningspengarna på mitt konto. I kommentarer nämnde Anonym #1 "nån ursäkt" och Chansar Mest med flera påpekade att Nordnet är mycket snabbare. Anonym P kunde rapportera att det som hade tagit Avanza 5 dagar tog 1 dag för Nordnet.

Så varför tog det 5 dagar för Avanza? Jag ställde en fråga till deras kundtjänst och fick svar. Sedan ställde jag frågan igen och fick ett bättre svar. Första svaret var lite handviftning och "reasons".

Om jag förstår det hela rätt (även andra svaret saknar en del detaljer) så:

  • Dag U+0: Utdelningen kommer in på kontot för "Avanza Bank Clients Holdings" hos Merrill Lynch som är det konto och den bank där Avanza lagrar sina kunders amerikanska aktier. På svenska Avanza har man gått hem för dagen.
  • Dag U+1: Svenska Avanza ser pengarna och köper svenska kronor för dem.
  • Dag U+2 - Dag U+5: Avanza delar upp pengarna på olika konton för hand. Kommer det en helg här så kan det ta extra lång tid. Det tar också längre tid om det är många utdelningar som sker samtidigt. I det här fallet, Coca Cola, så har de många ägare så det blir en del att göra.

Fixa!

Jag kan inte säga att jag är helt imponerad av den här processen. Först känns det inte helt bekvämt att allas utdelningspengar samlas ihop i en klump och sedan delas upp. Att man gått hem för dagen är också en halvtaskig ursäkt (exakta ursäkten var "tidsskillnader"). Sedan är det ju inte 2010-tal över att göra så mycket arbete manuellt. Jag tror inte z2036 skulle vara imponerad heller.

Att Nordnet kan göra det så mycket snabbare är också ett tecken på att det inte måste vara så. På motsvarande sätt som Avanza visade att courtage kan vara små och Nordnet följde efter så uppmanar jag nu Avanza att se på Nordnet och lära sig av dem.

Använder man idag båda bankerna så verkar det ju klart smartast att hålla de utländska affärerna hos Nordnet. Dock så påpekade hon som svarade på min andra fråga att de på Avanza räknar ränta från den riktiga utdelningsdagen (fick lära mig ordet valutering). Nu är ju räntan 0%...

Kommentarer

  1. Jag var med och kommenterade i förra inlägget. Apropå manuellt, jag var i kontakt med Avanza att det tog timmar att flytta pengar mellan sparkontot hos Avanza till ISK på Avanza. Fick svar att de gör det manuellt (!) och ansvariga avdelningen var på möte (!). Ibland undrar jag om de sitter med papper och pärmar på Avanza, men de har ju en plattform så jag fattar verkligen ingenting.

    SvaraRadera
  2. Tack för ett givande inlägg. Även jag har märkt genom andra bloggare som har samma aktier som jag att de får utdelningen tidigare än jag med Avanza konto… Ska nog skicka ett mail till dom också :) ju fler som klagar ju snabbare går det att åtgärda förhoppningsvis. Ha en bra helg! http://investeramiljoner.blogspot.se

    SvaraRadera
  3. Henrik Andersson16 juli, 2015 15:53

    Jag brukar härja på Grazing ladys blogg om att utdelningen från kanadensiska bolag tar 9 till 11 dagar att komma fram till våra konton på Avanza. På Nordnet tar det 1 dag....Jag har mailat Avanza två gånger och frågar om anledningen. Får tyvärr bara svar som detta (lägg märke till att jag inte påstod i min mailfråga att någon sitter på pengarna hos Avanza):

    Hej Henrik,

    Det ska absolut inte vara så att någon sitter på pengarna utan så fort vi får tillgång till dem så bokar vi in de på våra kunders konton. Om de är någonstans så är de i sådana fall hos vår depåbank i Kanada, som jobbar på att överföra dem till oss.

    Hur Nordnet gör för att få ut utdelningen dagen efter vågar jag inte spekulera i.

    Med vänliga hälsningar
    Gustav

    SvaraRadera
  4. Henrik Andersson16 juli, 2015 15:57

    Jag glömde att exemplifiera.

    Northwest healthcare properties delar ut den 15:e varje månad. Hos Nordnet kommer utdelningen in den 16:e. Hos Avanza kommer den in på kontot den 26:e (varierat mellan 24:e och 26:e).

    SvaraRadera
  5. Intressant.

    Anonym: Visst låter det lite uråldrigt. Trots det går ju banken bra. De kan inte betala sina pengaflyttare mycket.

    Ets: Ja, jag tror att om man visar intresse så ökar det chansen att de gör något åt det, men att datorisera ett finanssystem tar nog ett tag så man får ha lite tålamod. Eller flytta till Nordnet om det är riktigt problem.

    Henrik: Åtta till tio extradagar är mycket! Det låter ju inte riktigt rätt. Om du frågar dem (artigt men bestämt. :-) ) varför det tar så lång tid och får ett bra svar så är jag intresserad av att veta!

    Det verkar som att det finns mer att få lära sig här.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare