Utdelningar upp, och inte upp

Bara en snabb, torr och tråkig genomgång av utdelningarna för de företag jag har aktier. Gå och läs något annat vet jag.

Så du är forfarande här? Ok då. Mina aktiers utdelningar för 2018 börjar klarna. Jag visste redan att Eolus Vind skulle behålla utdelningen då de har ett brutet räkenskapsår. Nu i veckan har jag fått veta att Nordeas utdelning i euro går upp från 65 cent till 68 cent, +5%. I kronor blir det 6,18 till 6,66, +8%. Rätt stor höjning då vinsten inte haft samma riktning.

Sedan kom Atlas Copco med en extrautdelning på 8 kronor per aktie, och en ordinarie utdelning på 7 kronor, vilket är en höjning från 6,80. +3% eller +121% beroende på hur man räknar.

Telia behåller utdelningen. Jag hade hoppats på en liten höjning efter den kraftiga sänkningen nästa år men då företaget verkar gå bättre igen så har jag inga problem med det här. Även NCC stannar på förra årets nivå. Kanske lite optimistiskt men företagsledningar tycker inte om att sänka utdelningen. Ägarna kan bli sura.

Castellum höjer utdelningen från 5 kronor till 5,30. Plus 6% vilket är helt ok med mig, och Investor höjer från 11 kronor till 12 kronor per aktie, +9%. Kassaflödet i investmentbolag är lite underligt men jag är nöjd med höjningen.

Framöver väntar jag nästa vecka på Hennes och Mauritz samt Volvo på onsdag och Bonava på fredag. Veckan därpå kommer Sandvik på måndag följt av Ica Gruppen [sic] och Wallenstams rapporter på torsdagen. Än har inga bolag sänkt utdelningen för 2018 vilket är trevligt. Får se om det håller i sig.

De amerikanska bolagen har jag sämre koll på men med tanke på att dollarn fortsätter falla så kommer utdelningarna i kronor nästan garanterat bli lägre.

edit: Telia inte bara behåller sin utdelning utan höjer den 15% till 2,30 per aktie. Tack Martin för rättelsen!

Kommentarer

  1. Svar
    1. Oj, tack! Så bra. Jag har rättat artikeln nu!

      Radera
  2. Ah! Läste Atlas rapport men förstod inte riktigt den extra utdelningen på 8 kr. Har ju hänt en del med uppdelningen nu och ska jag vara ärlig var det lite svårt att förstå i rapporten.

    Tack så mycket för infon :)

    Kronan till Miljonen - för varje krona är början på en ny miljon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Extrautdelningar brukar bara betyda att företaget har mer kontanter än relevanta idéer. Jag har inte heller läst någon motivering än.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare