Gungor och karuseller

Fredag kväll igen och jag kollar vad aktiepriserna har gjort under veckan. Ganska mycket verkar det som och det är illrött med stora nedgångar i många av mina största innehav. -6% i Sandvik, -7% i Volvo, -8% i Nordea och det är och var de aktier jag har mest pengar i. Jag tänker inte säga att det är något jag uppskattar, men jag är inte heller förvånad.

Förra året gick värdet på mina aktier upp helt orimligt mycket och det var just i aktier som Volvo, Sandvik och Atlas Copco (-8%). Jag har inte sett någon verklighetsförankring i de priserna så jag har väntat på att det ska hända något som får folk att tänka efter lite och nu tycks det hänt.

Skulle jag känna att det här var mentalt plågsamt så har jag trots allt några aktier som gått upp också, om än inte mycket. De kan trösta.

Min reaktion på det här blir därför snarare en fundering på om det finns något som kanske är lite mer prisvärt igen. Finns det det?

Kommentarer

  1. Bra fråga på slutet. För min del så har jag hyfsat stort innehav i USD där nedgången slagit hårt. Kanske blir det över sundet man hittar något bra framöver. Oavsett känns det inte som att det är någon stress. Utdelningarna kommer in och får ligga på hög.

    /P

    SvaraRadera
    Svar
    1. För de amerikanska exportbolagen, de stora globala bolagen, blir fallande dollar ett lyft så deras kurser i dollar går upp. Där verkar det inte spela så stor roll vad kursen är.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare