Slut på utdelningssäsongen men tjänar nu pengar på kläder (H&M)

Med utdelningen från Hennes & Mauritz är den svenska utdelningssäsongen över. Att säga att den varit rekordstor för mig vore en underdrift. Jag har tagit ett gigantiskt kliv mot att ha ett meningsfullt kassaflöde från utdelningar. De går absolut inte att leva bra på men frågan är om de inte skulle gå att leva på om jag var tvungen. Nudlar, gamla kläder, inga resor, inga abonnemang och flytta till ett billigare ställe. Det skulle nog gå.

Men någon flytt är inte aktuell; det här ska handla om att jag fick min första utdelning från sorgebarnet H&M. Börsen är inte glad i det bolaget alls just nu. Alla nyheter tolkas negativt, och folk försöker överträffa varandra i sågningar. Jag blev ägare mest för att de fyllde en meningsfull nisch i min portfölj och när man inte längre behövde betala för stora förhoppningar så blev aktiepriset lägre. Det är fortfarande en bransch som jag vet mycket lite om och jag är medveten om att det kan finnas en anledning till det ständigt sjunkande aktiepriset.

Min första utdelning blev 2 646 kronor, vilket är mer än vad jag köpt nya kläder för i år. Så nu kan jag köpa ännu mera kläder. Det var också min första utdelning hos Nordea. Pengarna kom fram där också, fast de är daterade en dag senare än Avanza, vilket påminner mig om att Avanza tycker om att datera utdelningarna innan man kan se dem.

Härnäst i utdelningsväg kommer de amerikanska företagen, någon gång per månad innan de svenska halvårsutdelarna kommer med andra halvan i oktober-november.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare