Nu fullköpt i Ford

Liksom Hennes & Mauritz så faller ett annat nytt innehav för mig, Ford Motor Company. För mig är det ett "chansinnehav", det vill säga, jag är inte ute efter en stadig tillväxt med förutsägbara utdelningar utan jag tror att Ford kan komma ut som en vinnare ur teknikskiftet med självkörande bilar och eldrift. Det kan naturligtvis gå tvärtom också vilket är det som gör det till en chansning.

Jag har köpt 400 aktier till i Ford och med det är min kvota chansaktier fylld, eller till och med överskriden. Priset blev det lägsta hittills, med 10,98 USD per aktie. Med dollarkurs och växlingsavgifter och courtage (Avanza så inte lägst courtage) hamnade det på 97,3675 kronor per aktie.

Om jag istället för att tro att det är en chansaktie inbillar mig att det är en stabil utdelare så betyder det här 2 000 kronor mer per år. En dryg månads matinköp i så fall.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare