Mina tre kvadratmeter Wallenstam gav snabb utdelning

För någon vecka sedan köpte jag aktier i Wallenstam, och nu kom första utdelningen. Lite lätt meningslös men jag ser det som ett avdrag på priset.

Utdelningen blev 850 kronor och är första halvan av årets utdelningar. Trots utdelningen så har aktien gått upp sedan köpet. Det är inte rationellt, men när har en aktiemarknad varit rationell?

Mitt innehav i Wallenstam motsvarar 3,3 kvadratmeter av företagets fastigheter. Så en liten tvättstuga? Jag har fått utdelning från 6 månaders hyra av en tvättstuga. Antagligen inte som den på bilden.

Kommentarer

  1. Det är en trevlig uträkning du gör när du analyserar hur många kvadratmeter ditt innehav motsvarar - det gör det enklare att förstå hur man ska analysera bolaget. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är viktigt att förstå vad man egentligen köper. Andelar och miljoner och procent är en sak, men det är inte lätt att intuitivt förstå vad ens aktier ska göra för att ge vinst.

      Radera
  2. tjena, kan du lära nybörjare hur man investerar ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en svår fråga. Jag började skissa på en post som svar på den men jag fick slut på tid så nu vet jag inte när jag skriver klart.

      Korta svaret är "nej, inte själv". Det lite längre svaret är "jag hjälper gärna till med de lärdomar jag själv dragit, men man ska inte gå helt på en enda persons eller banks åsikter".

      Läs mycket. Jag hoppas på att publicera något så småningom om du kommer tillbaka.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare