Femtal i utdelningar och en milstolpe nådd

April är redan över men för mig blev det en milstolpe. Det var den första månaden då jag hade mer utdelningar än utgifter. Mitt jobb kunde ha glömt bort min lön och jag hade ändå haft pengar över i slutet av månaden. Den bedriften lyckades jag med tack vare en kombination av låga kostnader och höga utdelningar. Det är tveksamt om det kommer hända igen i år, men det beror nog mest på när jag köper semesterresor eller prylar.

Fem utdelningar blev liksom bortglömda så jag snabbrapporterar dem här.

Bonava & NCC

För ett år sedan var Bonava och NCC samma företag så för att ha något att jämföra med kör jag dem tillsammans. De delar trots allt ut samtidigt. Mina utdelningar var 1 710 kronor från Bonava (1,90 kronor per aktie) och 2 700 kronor från NCC (3 kronor per aktie).

Total 4 410 kronor vilket man antingen kan jämföra med 0 kronor för ett år sedan, eller 5 400 kronor för två år sedan. Kan nu någon förklara igen för mig på vilket sätt det var bra att lägga en massa energi och pengar på att dela NCC i två bolag?

Volvo

Volvo är ett av mina största innehav och betalade ut hela 6 500 kronor (3,25 kronor per aktie). Det är 8% mer än för ett år sedan vilket är en helt ok ökning. Dessutom har företaget kommit med en överraskande bra rapport. De säljer en massa lastbilar och sånt just nu.

Telia

Telia är ett sorgebarn på många sätt. Övergången från statligt verk till privat företag gick inte direkt lysande och de verkar fortfarande slita med efterdyningarna. Årets utdelning till mig blev 3 000 kronor vilket är -20% jämfört med ett år sedan. -33% utdelning per aktie och 20% fler aktier gav det resultatet. Det var en rätt väntad utveckling då de delat ut mer än de borde de senaste åren.

ICA Gruppen [sic]

ICA Gruppen [sic] betalade ut 3 150 kronor (10,50 kronor per aktie), en stor ökning mot för ett år sedan. Den totala ökningen på 58% består av 50% fler aktier och 5% högre utdelning per aktie. Jag hade inte förväntat mig en höjning så ICA är en positiv överraskning.

Det var April 2017. En rekordmånad på många sätt. Nu får gärna aktiepriserna krascha lite för återinvesteringar är dyra.

Kommentarer

  1. Välförtjänt! Hoppas på fler sådana månader!

    Stort A i april, säger du? Jobbskada? :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det blir nog fler men inte i år. Ditt utdelningsflöde har varit en inspiration här.

      Stora A:et var medvetet, men det är förstår mer sannolikt att det var en felskrivning. Hmm. Svårt det här med språk.

      Radera
    2. Piffade upp månaden lite. Kul med CSS.

      Radera
  2. Tja, har väl varit bra än så länge för Bonava att slippa NCC-delen :) Tror vissa ägare enbart var intresserade av bostadsutvecklingsdelen och inte bygg i övrigt, därav delningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kostar mycket att dela företag oavsett hur bra delarna är individuellt. Det brukar avskrivas som engångskostnader och så hoppas folk att ingen märkte att en massa pengar försvann. På sikt kan det löna sig men min teori är att det vet ingen så det är lika bra att inte göra sånt.

      Radera
    2. Delningar kan dock synliggöra värden i företaget och vara ett bra sätt att fokusera verksamheten och "bli av med" delar som spretar åt andra håll. Med en mer renodlad verksamhet blir det lättare att värdera och sälja, vilket kan vara positivt för aktiekursen och därmed ägarna. Se t.ex. SCA som splittar skog och hygienprodukter och i samband får bud på dessa delar som överstiger hela det nuvarande marknadsvärdet (!). I fall som detta ser ägarna omedelbart värde utan att delningen ens är färdigställd.

      Radera
  3. Fina utdelningar. Riktigt imponerande innehav du har i Volvo, går riktigt bra för bolaget nu. Får hoppas Telia kan komma igen någon gång i framtiden. Äger själv inte bolaget men svenska staten äger ju stor del av bolaget så det påverkar ju hela Sveriges ekonomi på det sättet. Bonava och NCC har jag ingen koll på men jag tycker även jag att Ica imponerar.

    Mvh

    SvaraRadera
  4. Riktigt fina siffror du redovisat i april!

    När det kommer till NCC så har jag inte heller förstått vad det skulle vara bra att dela upp företaget för! Tanken är väl att på sikt vara mer lätthanterligt och mer snabbfotat om marknaden ändrar sig men jag tror att det är ett påhitt från någon självbejakande omorganiseringskonsult.

    SvaraRadera
  5. Grattis till en häftig milstolpe! Måste vara en väldigt skön känsla.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare