Det blev mer Dow

Dow, Dow, Dow.... vad ska jag göra med dig?

Dow Chemical, kemikoncernen som kanske snart går ihop med DuPont, har varit alldeles för mycket i negativa nyheter nu på slutet. Mestadels för delen som rör bekämpningsmedel och annat som används i jordbruket. Jag funderade på om jag skulle avsluta mitt innehav, men det är inte något jag brukar göra speciellt lätt.

Planen blev istället att använda min kvarvarande kassa för att öka i Dow Chemicals, sedan när bolaget delas i tre (del av Dows plan) så ska jag antagligen sälja den del som innehåller bekämpningsmedlen. Då borde det kvarvarande vara lika stort som det jag har nu och jag får ett nytt beslut att fatta.

Logiskt? Inte helt.

Totalt köpte jag 100 aktier för 540,2626 kronor styck (jag fick betala 8,7623 kronor per dollar hos Nordnet, 0,25% valutapåslag, samma som Avanza). Jag rörde till det så det blev två affärer där en fick minimicourtage. Det kostade 40 kronor extra vilket får bli läropengar.

Tills vidare och med nuvarande dollarpris betyder det en ökning av utdelningarna med 1 600 kronor per år.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare