Coca Cola höjer utdelningen 6%

Nästa utdelning från Coca Cola blir 37 cent per aktie, vilket är 5,7% bättre än de 35 cent per aktie de delade ut förra året. Det var en större höjning än jag hade räknat med. Det är trots allt svårt att krama ut mer ur ett företag som redan gör så bra ifrån sig överallt. En del av den ökningen försvinner i och med att dollarn sjunker, men det är ändå åt rätt håll.

Sedan är det väl ingen större tillväxt, trots att världens befolkning fortfarande ökar. Det skulle gärna få bli lite växt nu. Jag har ju till och med druckit Coca Cola Zero till lunch!

Och så Ford...

Jag har inte köpt någon Ford och där ligger nog problemet:
"Ford backade 0,7 procent efter att ha lämnat prognos för första kvartalet om en vinst på 0:30-0:35 dollar per aktie - långt under förväntningarna på marknaden som var ett resultat på 0:47 dollar per aktie."
Källa: Placera

Ford är en chansaktie för mig. Jag är inte ute efter utdelningarna eller vinsterna de närmaste åren utan förhoppningen ligger i att de klarar teknikskiftet till mer elektricitet och mer självkörande bilar bättre än konkurrenterna. Just nu ligger de bra till på självkörningen men efter på eldriften. Eldriften är det enkla så det oroar mig inte speciellt mycket.

Kommentarer

  1. Hej Daniel, hur mycket delar Coca Cola ut procentuellt? Är det fortfarande bara knappt 2 %?

    /Aktiepappa

    SvaraRadera
    Svar
    1. 80-95% av vinsten vilket blir lite drygt 3% av aktiepriset verkar det som. Väldigt högt P/E-tal så trots allt så betalar folk mycket för aktien. Jag har inga planer på att öka just nu.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare