En ny bunt utdelningsbesked

En vecka till och ytterligare några utdelningsbesked. Jag har varit uppbunden och inte haft chans att följa rapporterna live så jag hoppas att jag inte har missat något viktigt.

Investor

Investor föreslår en höjning av utdelningen från 10 kronor per aktie till 11 kronor per aktie, 10%. Det är ok. Jag har lite svårt att värdera siffrorna i investmentbolags rapporter. Värderingen av innehaven är högre men en stor del av det är bara Mr. Market så det är fel sak att fokusera på. Investor köpte ett kanadensiskt biomedicinföretag för 5 miljarder i höstas. De har en årlig vinst på cirka 170 miljoner och har vuxit sedan köpet så det kan bli en bra affär om det fortsätter även om det var dyrt.

Hennes & Mauritz

I tisdags kom H&M:s helårsresultat och det ser ut som att kursen inte kollapsade så det var nog rätt bra. Minsta negativ signal verkar annars tolkas som en katastrof.

Omsättningen gick upp från 103 till 106 miljarder, vinsten sjönk från 27 miljarder till 24 miljarder. Per aktie är det en minskning från 12,63 till 11,26 kronor.

Utdelningen föreslås stanna på förra årets nivå, 9,75 kronor per aktie. Det är en stor del av vinsten det. Den ska betalas ut 2 gånger under året, i maj (4,90 kronor) och i november (4,85 kronor).

Sandvik

Sandvik är mitt äldsta och största innehav så det är alltid lite extra spänning att se hur det går. Utdelningen rekommenderas bli 2,75 kronor per aktie vilket är en stor höjning (10%) från förra årets 2,50 kronor per aktie. Det var oväntat för mig och ledningen verkar positiv så det är trevligt.

Volvo

Volvo har haft böter hängande över sig och jag har redan tidigare sagt att det känns fel att ägarna ska betala för ledningens brottslighet, men så är det.

Under 2016 gick omsättningen ner något, men vinsten steg. Bara under fjärde kvartalet betalade Volvo in 4 miljarder kronor för sina böter vilket åt upp en stor del av kassaflödet. Trots det så föreslår ledningen en höjning av utdelningen från 3 kronor per aktie till 3,25 kronor, en ökning på 8%.

Nästan förvånande så fortsätter Volvo med bara en utbetalning per år. Annars verkar trenden med två utbetalningar stark.

Nästa vecka

Nästa vecka kommer ICA (som jag trodde skulle varit den här veckan) och sedan är det lugnt med svenska bolag för ett tag. Jag vet inte hur jag ser rapportdatum för amerikanska bolag, eller när de tänker berätta om utdelningar. Särskilt utdelningsbesked verkar vara helt upp till ledningen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare