Portföljuppdelning och resultat 2016

2016
+17%

Kategorier

En diversifierad portfölj, vilket är min målsättning att ha, kan delas upp på många sätt. Jag delar just nu upp den i följande sex delar:
Indexfonder etablerade marknader
Fonder som Avanza Zero och SPP Aktiefond USA. Den robusta basen i en passiv portfölj, men också helt utan utdelning. Jag nämner sällan den här biten på bloggen men med månadssparande så är det rätt ointressant.
Svenska utdelningsaktier
Aktier vars huvudsyfte är att ge mig långvarig och god utdelning. Idealt ska jag aldrig känna mig intresserad av att sälja någon av dessa aktier. Här finns till exempel Sandvik.
Amerikanska utdelningsaktier
En ny del i min portfölj och kompletterar med en del giganter som helt enkelt inte har motsvarigheter i Sverige. Den här delen har en väldigt uppenbar valutarisk även om jag anser att svenska aktier är nästan exakt lika beroende av dollarkursen. Här finns till exempel Coca Cola.
Fastighetsfonder/aktier
Fonder/aktier vars avkastning kommer från fastigheter. Just nu en fond, Swedbank Robur Realinvest, och två företag, Castellum och Bonava.
Chansfonder
Fonder i marknader som jag hoppas på men som lika gärna kan rasa som de kan gå upp. Här finns min Afrikafond.
Chansaktier
Aktier i bolag utan utdelning och där chansen att tjäna pengar på företaget ligger i att sälja aktierna dyrt. Här finns Lundin Mining.

Alla delar är inte lika stora. Mitt mål är att hålla 95% i de "tråkiga" delarna och 5% i de "roliga" delarna. Just nu är min fördelning 34/35/12/11/5/2.

Den stora förändringen för året år att jag ökat i fastighetsbolag. Delvis hände det ofrivilligt då NCC delade ut ett fastighetsbolag (Bonava) till sina ägare, och Castellum gjorde en stor nyemission för att köpa Norrporten, men jag har haft ett mål på runt 10% fastigheter och det verkar jag nått i år.

De övriga förändringarna var att jag bytte ut en chansaktie (Lundin Mining) mot två andra, Ford och Eolus Vind. Ford kanske inte är så mycket "chans" men det uppfyller inte riktigt de kriterier jag har för vanliga investeringar.

Sedan gick vissa delar upp mer än andra och ökade därmed i andel.

Resultat 2016

2016 är nu slut så hur gick det för mig i de olika kategorierna?

Indexfonder etablerade marknader: +14% (förra året +4,6%)
Den här kategorin drogs upp av uppgången i USA och dollarkursens höga värde.

Svenska utdelningsaktier: +25% (förra året +2,3%)
En kategori som tidigare varit svag rusade i år i förväg, mycket för att de industriaktier som inte varit populära i år gått upp kraftigt, bortåt 50% i vissa fall. Sedan drar Telia återigen ner. Utan utdelningarna inräknade så hade den totala ökningen varit 21,6%.

Amerikanska utdelningsaktier: +18% (förra året +2,5%)
Min nya spännande kategori har gått upp riktigt mycket, men lite dopad av att dollarkursen år så hög. Utdelngarna står för knappt 3% av uppgången.

Fastighetsfonder/aktier: +20% (förra året +17%)
Fastigheter fortsätter att bli dyrare. Inte helt förtjust i det med tanke på att utdelningarna bara är 0,7% av det här. Det ska bli bättre nästa år när det borde bli pengar från Norrporten (nu i Castellum) och Bonava. Men jag skulle helst se att fastigheter inte var så högt värderade. Det känns inte rätt.

Chansfonder: +15% (förra året -4,7%)
Afrika, Östeuropa, Indien, alla gick uppåt under 2016 efter ett par sämre år. Jag vet inte om jag alltid ligger plus sedan köpen men jag är bekväm med att ha ett finger i de pajerna även om det inte ger några pengar.

Chansaktier: +63% (förra året -38%)
Förra året var det massor neråt. Nu är det massor uppåt. Mindre chans nu också. Mer långsiktigt.

Totalt 2016: +20%, eller +17%

+20%, som är totalavkastningen på allt jag listat ovan, är helt fantastiskt. Efter att ha räknat in reservkassan (som har ungefär ingen ränta) så sjunker siffran till +17% (ja, jag har en stor reserv) vilket också är helt fantastiskt. Jämfört med de flesta index så är det här väldigt hög avkastning. Det ger en skön känsla även om jag vet att det är dels slump, och dels leder till högre skatt, och dels gör det svårare att köpa aktier till ett bra pris.

Kommentarer

  1. Riktigt fint resultat detta, stort grattis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Några gjorde 5-års-resultat. Undrar hur det skulle se ut. Mycket av det som gick bäst i år har inte gått så bra de senaste åren.

      Radera
  2. Beware of unsustainable prices in nordic real estate. They are in comparable situation as iS-pain & US when they crashed

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thanks for your reminder.

      I think I am aware of most of the potential pitfalls. Commercial real estate is a little bit different from private homes since they are valued from their cash flow (compared to risk free interest) instead of pure bubble prices.

      That doesn't mean that they are without risks. If prices drop, companies might have to sell to keep the books balanced and that will hurt cash flow. Or a real estate crash can cause the whole economy to contract and companies will stop paying their land lords for various reasons, but that risk exist for most companies. Most probable risk is probably that interest rates change. That will not harm the cash flow but might devalue the stock. Maybe I'll buy if that happens.

      Radera
    2. And the reason I comment on commercial real estate is that most of my real estate is Castellum who focuses on commercial real estate, but I should probably study the rest as well.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare