Överraskning! Prebona behöver mer pengar.

Prebona är ett litet förhoppningsbolag vars aktie jag gör en del skeptisk granskning av (börsintroduktion och 6 månader senare). De har utvecklat ytbehandlingar som de tror kan vara användbara men än så länge säljer de inget (intäkter andra kvartalet 2016 var 100 000 kronor) och de 7 miljoner de fick in från aktieägarna förra året är slut.

Nyligen meddelade bolaget att de kommer behöva ha mer pengar för att klara sig över vintern. Inte direkt förvånande men i och med att det sker genom en nyemission (på 3,25 miljoner kronor) så undergrävs värdet på de aktier som folk köpte för ett år sedan ännu mera.

Jag har personligen inga finansiella intressen i Prebona alls. Det skulle vara fantastiskt om de lyckas bygga en industri ur sina uppfinningar, men jag vill att människor ska se på bolaget från ett realistiskt perspektiv. Det finns en chans att de lyckas, men med dagens värderingar så är aktien inte mer än en lott som kanske inte ens ger pengarna tillbaka ens då.

Som man ser på kursgrafen ovan så svänger aktiepriset rätt rejält. Är man spekulant så går det att utnyttja, till en viss det. Vad man inte ser i aktiegrafen är att omsättningen är minimal. Det går bara att sälja och köpa mycket små poster (några tusen kronor) för de priserna.

Investerar man på lite längre sikt så ser det dystert ut. De har stora kostnader i personal (ca 4 löner), lokaler (fina byggnader i hamnen i Simrishamn) men ingen försäljning och kanske ingen produktion heller. Strax efter börsintroduktionen värderades bolaget till 77 miljoner och även efter att ha tappat 30% av priset så är värdet över 55 miljoner kronor. Hur, varför, förstår jag inte.

Så det ser fortfarande ut som ett företag som man bör hålla fingrarna från. Värderingen är fullständigt orimlig med den information som finns tillgänglig. Jag fortsätter att önska dem lycka till, men det ser verkligen inte ut som något privatpersoner ska stoppa in pengar i.

Kommentarer

  1. Med tanke på att många småsparare (framför allt män tycker jag mig se) bara satsar på att hitta kursdubblare kommer det säkert vara ett antal som hoppar på detta bolag. Själv har jag ingen direkt relation till dem förutom en del släkt i Simrishamn och blev lite nyfiken på dem nu när jag såg att de håller till där.

    Och om man skall tro Avanzabloggen http://blogg.avanza.se/hemberg/2016/10/21/spararna-ar-riktiga-lokalpatrioter/ så kommer en och annan skåning hoppa på emissionen. ;)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare