Sommarutdelning från Johnson & Johnson

Utdelningssäsongen må vara över men det har inte tagit många veckor för min första sommarutdelning. Johnson & Johnson gav mig precis 1 295 kronor (varav 194 kronor fastnade hos USAs skatteverk1).

Det var tänkt att vara en ökning på 7% (80 cent per aktie istället för 75 cent per aktie), men försvagningen av dollarn knäckte den planen. Det är fortfarande en ökning men bara med 2%. Jag undrar om den svagare dollarn betyder att det är ett hyfsat läge att göra ett köp i USA igen. Det finns trots allt en fantastisk mängd spännande, globala, starka och lovande bolag på USA-börserna.

Med pengarna från Johnson & Johnson så saknas cirka fyra och ett halvt tusen för att nå samma nivå på utdelningarna som förra året. Det borde hända någon gång i september eller kanske i oktober. Nästa utdelning kommer i alla fall i början av juli från Coca Cola.

Men tillbaka till ämnet, de 1 100 kronor som blev över räcker nästan till en hyrbil som jag behöver om ett par dagar, så jag kan nästan se mitt köp av Johnson & Johnson-aktier som tillgång till en bil ett par dagar per kvartal.


1Källskatt som jag kan dra av på ISK-skatten nästa år då jag har överskott av kapital.

Kommentarer

  1. En tusing lite drygt från Amerika är ju inte helt fel!:)

    Vilka bolag i USA har du ögonen på?

    Skulle själv vilja plocka in ett helt gäng men dom handlas ju för tusan nästan hela tiden på all-time-high:/

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alldeles för många bolag är intressanta för att räkna upp dem. Allt från Disney, Starbucks och Microsoft till mycket mindre bolag.

      Men som du säger så är det dyrt, även om kronan blivit starkare.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare