Långsiktiga ordrar - nu ägare till Hennes & Mauritz

För ett bra tag sedan la jag in ett skambud på Hennes & Mauritz. Sedan tänkte jag inte mer på den ordern förrän jag igår fredag fick ett mail från Avanza med titeln KÖP. Så det som en gång var ett skambud är plötsligt gängse pris och det som en gång hade känts billigt känns inte lika billigt längre.

för 247,39 kronor styck blev jag ägare till 100 aktier. 2016 var utdelningen 9,75 kronor per aktie och om den inte sjunker så betyder där här 975 kronor i ökad årlig utdelning från och med nästa år. Framtiden får utvisa om det här var korkat eller inte för trots att de redan sjunkit mer i värde tror jag att jag behåller aktierna.

Det här är nu en av de mindre posterna i min portfölj. Egentligen så vill jag ha en plan för en sådan post, men för nu får det vara som det är. Om priset fortsätter sjunka 5-10% till så kanske jag ökar, om jag har några pengar att öka med för det här var lite oväntat.

Egentligen är jag ingen stor fan av klädhandel eftersom jag vet så lite om det, men jag köpte faktiskt ett par sportshorts där nyligen så det kanske är fler som gör sånt. Det verkar ju så när de säljer för 50 miljarder kronor på 3 månader.

Bolaget är fortfarande inte billigt om man tittar på nyckeltal som P/E, men det växer fortfarande, både i butiker och omsättning. Det enda som inte växer är vinsten. Sedan finns det alltid risker i teknikkonverteringar och det pågår en teknikkonvertering inom all handel. Ingen vet riktigt hur mycket näthandeln ska påverka klädförsäljning. Man är kanske lite dum om man köper kläder utan att kunna prova dem innan men det går oftast att skicka tillbaka och om det är billigt nog så kanske lite småfel inte är så illa.

För övrigt är bolag med & i namnet jobbiga när man skriver HTML. Johnson & Johnson, Procter & Gamble, och nu Hennes & Mauritz.

Kommentarer

  1. Vad avundsjuk jag blir. Jag har gnetat på länge för att bygga upp mitt innehav i H&M, och med ditt första köp har du direkt fler aktier i bolaget än vad jag har (89 stycken)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att du har kommit igång tidigare än mig i så fall. Jag har antagligen färre år på mig!


      Radera
  2. Se där. Den tålmodige får sin belöning till slut. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar om det skulle vara en möjlig strategi. Man skaffar sig kredit på sin depå och lägger skambud på alla möjliga företag och sedan lutar man sig tillbaka och ser vad man får i nätet?

      Radera
    2. Just det Daniel - det är precis så man gör. Och om "skambudet" dvs priset du anser bolaget vara värt erbjuds på aktiemarknaden så köps det. Analys och utvärdering för sig och så automatiska köp, vem vill sitta och bevaka ett antal bolags aktiekurser minut för minut månader eller år i sträck?
      Och förresten, om "skambudet" skulle vara så långt ifrån aktuell kurs så kan du alltid lägga in en stop-loss, men fungerande så att din order läggs ut på marknaden först när priset passerat en viss nivå. Detta för att Avanza och Nordnets system inte accepterar ordrar som ligger för långt ifrån aktuellt pris - dvs om ordern som läggs befinner sig 20-30% (vet inte exakt vad %-satsen är) accepteras inte din order. Det gör däremot en stop-loss order, som egentligen kan beskrivas som en bevakning av prisnivå och sedan lägger ut ordern automatiskt.
      En annan fördel med Stop-loss förfarandet är att inga pengar/kredit reserveras då ingen order har lagts. Det innebär att du kan lägga upp väldigt många bevakningar utan att några medel reserveras överhuvudtaget.

      Radera
    3. Tack för tipset med Stop Loss!

      Det stora anledningen till att jag inte lägger ett brett nät över börsen är att jag inte har kontanter till att handla allt. Om en Stop Loss-order går att lägga in och den automatmakuleras om man inte har pengar på kontot så det ju en bättre lösning.

      Radera
  3. Bra pris på ett bra bolag! Jag kommer fylla på mer om den ligger kvar kring nuvarande nivåer:)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar väl inte som att den ska rusa upp igen riktigt än så du borde kunna ha chansen.

      Radera
  4. Jag får kolla av H&M framöver, har just börjat bygga på min portfölj. Tack för titten på dina sida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sveriges största bolag med massor av aktieägare så det är många som tycker om H&M. Lite som IBM för länge sedan, ingen kommer kritisera någon för att tycka om H&M. I alla fall inte just nu.

      Radera
  5. Du verkar inte glad över att bli aktieägare i HM. Jag trodde detta var en drömsituation för varje värdeinvesterare. Detta att kunna använda Mr Markets irrationella beteende, och vända det till sin fördel.

    Hela lingot brukar ju surra kring detta. När det rasar ser man vilka värde som blottläggs och handlar därefter.

    Soliga Hälsningar

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte glad över hur jag blev ägare. Helt klart är det mycket billigare nu än det var förr (även om man tar hänsyn till utdelningar men är billigare samma sak som billigt?

      Jag är helt enkelt för dåligt påläst på H&M, och jag är allmänt lite rädd för att hoppa på bolag som redan haft en kraftig uppgång. Allt som går upp måste någon gång komma ner, gäller det även företag?

      När jag insåg att jag blivit ägare till aktierna så började jag läsa finansrapporter. Borde man inte göra det innan man köper?

      Dessutom vet jag att klädhandel är en bransch jag vet väldigt lite om. Allt det här gör att jag är kluven. Det är många som köper just nu och visst verkar det vara ett ok pris, men det måste också vara många som säljer. Varför?

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare