Återblick 2014 - allt blir dyrare

Återblicksserien har nu nått nutid, 2014. Min blogg startade 2015 så det är meningsfullt att ta med 2014 (och kanske även 2015?), men det är alldeles för nära för att dra några slutsatser. Men jag rekommenderar att man börjar från början, med Återblick 2002 - mina första aktieköp och sedan fortsätter år för år med 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012 och 2013.

Som jag nämnde i Återblick 2013 så skulle jag 2014 ha en hel del skatter att betala. Så blev det också så det blev inte alls lika mycket investerat. Dessutom började priserna gå upp igen (och de har väl inte gått ner ännu) så det fanns få uppenbart bra köp. Skatterna betalade jag med lön och sparpengar så jag fortsatte att inte sälja något.

Som jag också nämnde i Återblick 2013 så hade jag börjat snegla på en ungefärlig fördelning och där behövde jag nu mer i fastigheter (eller liknande) och mer i USA så de två inköpen under åren var NCC och SPP Aktiefond USA. Det som blev över la jag i en obligationsfond (AMD Räntefond Lång) i väntan på billigare tider.

Och årets julklapp var aktivitetsarmbandet och jag gav faktiskt bort ett! Så för en gångs skull hade de rätt! Årets julklapp 2014

Köp

Aktier

AktieAntalPris per styck
NCC500212,70 kronor

Fonder

FondSummaÅrlig avgift (%)
SPP Aktiefond USA65 000 kronor0,20%
Avanza Zero1 200 kronor0,00%
JPM Africa Equity6 500 kronor1,50%

Kommentar i efterhand

Jag är inte missnöjd med något av mina två medvetna köp men vi får se om 5-10 år hur smart det egentligen var. NCC har gått upp mycket i pris och jag lyckades väl köpa precis innan det blev dyrt, och USA-börsen fortsätter att gå bra, om än inte lysande. Mitt månadssparande i Afrika och Sverige har jag inga kommentarer om alls.

Det här hade varit ett bra år att sälja mina gruvaktier och sluta med sådana spekulationer då den gjorde en liten rusning uppåt mitt i nedgången. Naturligtvis gjorde jag inte det.

Totalt innehav nyårsafton 2014

Fördelning i olika kategorier

Utdelningsaktier

AktieAntal andelarUtdelningar under åretFörändring
Nordea1 0003 840 kronor+34%
Sandvik12 5008 750 kronor+92%
Sectra4001 800 kronor±0%
Volvo12 0006 000 kronor+100%
Investor3002 400 kronor+14%
NCC190010 800 kronor+170%
TeliaSonera2 5007 500 kronor+5%
Totalt41 090 kronor
Skatt-6 083 kronor
Utdelningar efter skatt35 007 kronor
1 Fler aktier än vid tidigare utdelning.

Chansaktier

AktieAntal andelarPrisförändring
Lundin Mining2 400+35%
Totalt+35%

Indexfonder etablerade marknader

FondPrisförändringAndel av indexfonder
Avanza Zero+13,9%27,5%
SPP Aktiefond Europa+12,0%9,6%
SPP Aktiefond Japan+17,1%6,9%
SPP Aktiefond USA+33,7%56,0%
Totalt+25,1%

Chansfonder

FondPrisförändringAndel av chansfonder
Danske Invest India A+60,4%57,4%
FMG Iraq Fund A10-16,5%2,1%
JPM Africa Equity+13,8%18,5%
Swedbank Robur Östeuropafond-16,0%21,9%
Totalt+33,4%

Utdelningar jämfört med tidigare år

Det stora inköp jag gjorde 2013 i Volvo och inköpet i NCC innan utdelning kombinerat med en rad utdelningsökningar fortsätter att skjuta mina utdelningar upp i en extremt hög takt. Utdelningarna 2014 hade lätt räckt till två månader av normalt liv. Dessutom höjdes priset på nästan alla mina fonder, vilket ser fint ut men egentligen är ett problem då jag vill köpa fler.

Sett lite krasst på det så började nog en del företag dela ut mer än lämpligt, men det är inte på några problemnivåer.

1 år kvar till nutid. Jag tror jag gör en sån här om 2015 också eftersom min blogg inte var med från början av året, men jag misstänker att det här är det sista inlägget som på något sätt kan klassas som en historisk återblick.

Kommentarer

  1. Kör 2015 också! Utdelningen tar verkligen fart de senaste åren, så vill gärna se fortsättningen. :)

    -- Max

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det ökar verkligen snabbare på slutet. Mycket för att jag växlat från fonder (där utdelningen inte syns) till aktier, men också för att det helt enkelt växt.

      Jag har inte bestämt mig om 2015. Gör jag något för 2015 så blir det nog lite annorlunda även om jag kan behålla samma grafer så det blir lätt att jämföra.

      Radera
  2. Tack för dina historiska återblickar. Jag tycker dom har varit väldigt läsvärda att och dom ger ett bra inblick i vad långsiktighet kan innebära.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Jag tycker också att det är en påminnelse att inget händer omedelbart. Om man inte sparar riktigt mycket så tar det 10 år eller mer att gå från inget till något som verkligen märks, men efter det så börjar det rulla på verkar det som.

      I alla fall om man tittar bakåt och antar att framtiden ser likadan ut. Vilket den aldrig gör helt.

      Radera
  3. Tack för en intressant serie med tillbakablickarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Till slut så har det visat sig meningsfullt att ha behållit alla gamla siffror. :-)

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare