Där noterades 0,105% i förmögenhetsskatt

ISK är schablonbeskattad. Man antas tjäna en viss summa varje kvartal och den betalar man 30% skatt på. 1 april tog skattemyndigheten en koll (bildligt talat) på alla investeringssparkonton och 0,105% av värdet den morgonen ska betalas i skatt (nästa år). De har redan kollat den 1 januari, och kommer även kolla 1 juli och 1 oktober, samt att de beskattar alla insättningar.

För mig kommer ISK-skatten bli lägre än utdelningsskatten hade blivit i en vanlig depå så det här är trots allt en bättre lösning för mig. Det enda jag förlorar är möjligheten att göra avdrag för förlustaffärer och med tanke på hur sällan jag säljer aktier så blir det ändå inga reavinstförluster.

Kommentarer

  1. fast som ISK är konstruerat, alla innehav summeras, positiva som negativa, så är ju förlustavdrag helt automatiskt. mattematik :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare