Kloka ord från Warren Buffett även i årsbrev 2015

Warren Buffett fortsätter att vara en av mina favoritpersoner. Hans långsiktighet, förmåga att få det bästa av de han jobbar med, hans sparsamhet och hans sunda syn på världen, allt bidrar till att jag värderar det han säger lite högre än vad jag värderar många andras ord.

Varje år skriver Buffett ett brev till aktieägarna där han kommenterar det senaste året och den kommande tiden. Brevet om 2015 publicerade han för några veckor sedan och här är mina utvalda delar ur det. Det här är en svenskspråkig blogg men citaten är på engelska och för det ber jag om ursäkt. Jag litar bara inte på att jag kan översätta och behålla de exakta betydelserna. Fetstil och länkar är mina tillägg.

Optimism

Som vanligt inleds brevet med en återblick där han konstaterar att Berkshire Hathaway fortsätter en stadig resa uppåt (ca 6% större än året innan) och att värdet per aktie ökat från 19 dollar till drygt 155 000 dollar sedan han började för drygt 50 år sedan, följt av en diskussion om "bokfört värde" och "underliggande värde". Precis som vanligt.

Han uppvisar även, också det som vanligt, en stark optimism för framtiden och tror att USA kommer övervinna de problem landet möter. Han vill också poängtera att personliga motgångar till trots, så har alla ständigt bättre levnadsstandard. Effektivisering, nedläggningar, allt leder i längden till en större kaka för alla att dela på.

The good news, however, is that even members of the “losing” sides will almost certainly enjoy – as they should – far more goods and services in the future than they have in the past. [...] My parents, when young, could not envision a television set, nor did I, in my 50s, think I needed a personal computer. [...] I now spend ten hours a week playing bridge online. [...] (I’m not ready for Tinder, however.)
Warren Buffett 2016

Det här är ett beskt pillar att svälja om man precis sett sin arbetsplats bli nedlagd men det är nog sant.

Förvillande besked från företagsledningar

I åsbrevet finns också den del om EBITDA ("vinst" om man bortser från allt som minskar vinsten) och "engångskostnader", något som jag själv har starka åsikter om. Han brukar ofta prata om goodwill och hur dumt det är att skriva ner den om företaget man köpt inte blivit sämre, och han att vill att man ska tolka det som en engångskostnad som inte betyder något, men att han själv inser hur dumt det är att säga så med tanke på att det är precis vad företagsledare brukar säga.

When CEOs or investment bankers tout pre-depreciation figures such as EBITDA as a valuation guide, watch their noses lengthen while they speak.
Warren Buffett 2016

Ödmjukhet

Han är som alltid ödmjuk om sina misstag. En del visar sig senare bli rätt bra, men han backar inte för att han gör och har gjort felbedömningar. Det är väl det självförtroende man får av att veta att han är oberoende från andras bedömningar. Tyvärr är inte jag där än så jag misstänker att min egen öppenhet om misstag (det är av de man lär sig ju!) inte varit till någon hjälp.
I was wrong in my evaluation of the economic dynamics of the company or the industry in which it operates, and we are now paying the price for my misjudgments. At other times, I stumbled in evaluating either the fidelity or the ability of incumbent managers or ones I later appointed. I will commit more errors; you can count on that. If we luck out, they will occur at our smaller operations.
Warren Buffett 2016

Duracell

Jag hade missat att han köpt Duracell - är det batterier som lockar eller kaniner? Om Duracell är stora på moderna batterier så kan det vara en bra satsning på framtiden för vi kräver att nästan allt vi har ska ha elektronik eller motorer som fungerar utan sladd. Tyvärr så köpte han Duracell av Procter & Gamble, bolaget jag har aktier i, och där jag trodde att jag ägde en del kaniner. Tydligen gör jag inte det.

Earnings from [manufacturing operations] should grow substantially in 2016 as Duracell and Precision Castparts enter the fold.
Warren Buffett 2016

Klimatförändringar

Liksom de flesta som har lite distans till sin egen plånbok så visar Buffett en insikt att något måste göras när det gäller människans påverkan på klimatet. För att inte bli anklagad för att förvränga hans ord så inkluderar jag här hela stycket:
It seems highly likely to me that climate change poses a major problem for the planet. I say “highly likely” rather than “certain” because I have no scientific aptitude and remember well the dire predictions of most “experts” about Y2K. It would be foolish, however, for me or anyone to demand 100% proof of huge forthcoming damage to the world if that outcome seemed at all possible and if prompt action had even a small chance of thwarting the danger.

This issue bears a similarity to Pascal’s Wager on the Existence of God. Pascal, it may be recalled, argued that if there were only a tiny probability that God truly existed, it made sense to behave as if He did because the rewards could be infinite whereas the lack of belief risked eternal misery. Likewise, if there is only a 1% chance the planet is heading toward a truly major disaster and delay means passing a point of no return, inaction now is foolhardy. Call this Noah’s Law: If an ark may be essential for survival, begin building it today, no matter how cloudless the skies appear

Warren Buffett 2016

Många personer är inte bättre

Notera att Berkshire Hathaways huvudkontor består av 25 personer. Jag vet betydligt mindre bolag som har huvudkontor som är mycket större än det. Just i år är han nöjd med att det är exakt samma 25 personer som förra året. Det säger nog en del om den lojalitet han får från sin personal. Jag tror att han är en bra chef.

In 2015, no one joined us, no one left. And the odds are good that you will see a photo of the same 25 next year.

Can you imagine another very large company – we employ 361,270 people worldwide – enjoying that kind of employment stability at headquarters? At Berkshire we have hired some wonderful people – and they have stayed with us. Moreover, no one is hired unless he or she is truly needed. That’s why you’ve never read about “restructuring” charges at Berkshire

Warren Buffett 2016

Webcast!

För första gången kan man se Berkshire Hathaway-stämman utan att vara bland de 40 000 personer som är på plats. Enligt Warren Buffett för att alla ska få en chans att se huruvida han och Munger har blivit gaggiga eller inte. Det vore skoj att se trots att jag inte äger en enda aktie. Företaget passar inte in i min strategi med utdelningsaktier, men det kliar att köpa bara en liten post. Fast gör jag det så går de väl och dör eller något.

To view the meeting, simply go to https://finance.yahoo.com/brklivestream at 9 a.m. Central Daylight Time on Saturday, April 30th. The Yahoo! webcast will begin with a half hour of interviews with managers, directors and shareholders. Then, at 9:30, Charlie and I will commence answering questions.

[...]

Charlie is 92, and I am 85. If we were partners with you in a small business, and were charged with running the place, you would want to look in occasionally to make sure we hadn’t drifted off into la-la land. Shareholders, in contrast, should not need to come to Omaha to monitor how we look and sound. (In making your evaluation, be kind: Allow for the fact that we didn’t look that impressive when we were at our best.)

Warren Buffett 2016

För oss blir det klockan 4 på eftermiddagen på valborgsmässoafton. Får se hur det går för nyfiken är jag, och jag tror det blir fler än jag som kommer koppla upp mig då.

Någon av de som läser det här som funderar på samma sak?

Kommentarer

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare