15 års orangea kuvert

Som någon kanske noterat så slänger jag inte bankpapper när de kommer. Detsamma gäller innehållet i de orangea kuverten så jag passade på att jämföra siffror mellan olika kuvert.

Första siffran att titta på är förstås pensionsprognosen (som bygger på att man forsätter betala in samma summa varje år till man börjar plocka ut pengarna igen).

Det ser ju inte så illa ut bortsett från ett jack för ett par år sedan. Mest uppåt. I början på grund av löneökningar men på slutet är det helt enkelt att siffrorna i prognosen sett bättre ut.

Inflationsjustera

Nu har vi ju inflation också så bäst att korrigera så att man jämför äpplen med äpplen. Med hjälp av SCBs KPI-tabeller får jag siffrorna nedan.
Här blev bilden annorlunda. I stort sett raka streck. Så jag antar att prognosen varit samma år för år, bara justerat med inflationen. Det finns en liten bit som jag kan påverka själv, PPM, men den är ju en liten bit.

Om jag lyckas hoppa av jobblivet så tidigt som möjligt så kommer inbetalningarna försvinna och prognosen rasa. Var den landar vet jag inte, men den kanske hamnar på 10 000 kronor i månaden från 61 års ålder. Kanske mindre. Det är nog säkrast att lösa pensionen själv.

Premiepension - min egen fond

De orange kuverten berättar också om hur bra ens premiepensionspengar utvecklats och hur bra den genomsnittliga spararen klarat sig. Jag har över våren varierat innehållet lite (och jag ska nog justera igen snart) men bara vartannat år eller mer sällan. Så hur duktig är jag?
Tydligen genomsnittlig. Efter 8 år så är jag på 99,95% av snittet. Det måste ju vara bonuspoäng att ligga så nära! Det trots perioder med både högriskfonder och perioder med räntefonder.

Arvsvinst

Det finns en sak som stadigt ökar från år till år. Den makabra arvsvinsten, det vill säga de pengar som blivit över från folk födda samma år som mig som dött. Den är dubbelt så hög som för fem år sedan så jag antar att folk födda samma år som jag dör nästan dubbelt så ofta som för fem år sedan.

Men det så sätter jag in årets kuvert i mappen för den här gången. Någon som har en egen erfarenhet från färgade kuvert?

Kommentarer

  1. Ett skäl till att arvsvinsten ökat kraftigt kan utöver fler dödsfall vara att de som dör nu har hunnit samla ihop mer pengar.
    I så fall kan det vara smart att ta bort efterlevandeskyddet när ev. familj inte längre behöver den ekonomiska tryggheten (ev. avkomma är självförsörjande), för att ta del av allt större arvsvinster.
    Å andra sidan är det då mer pengar till ens efterlevande som står på spel att förlora.

    Ytterligare en aspekt som är mindre trolig kan vara att arvsvinsten ökar för att fler aktiverat efterlevandeskyddet, varför det är färre som delar på pengarna.

    Intressant och makaber gambling detta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varje dödsfall som ger arvsvinst har dessutom dubbel effekt: pengar att dela ut, samt färre som delar på pengarna. Lite liknande utveckling som ränta på ränta?

      Slutsats: Det är riskabelt att offentliggöra födelseår och att efterlevandeskydd saknas, då det kan göra dig till en potentiell måltavla...

      Radera
    2. Mycket sant! Runt 100 000 personer per årskull så det är bara att räkna på hur många färre det måste bli för att höja pensionen! :D

      Men du har en poäng i att det blir många faktorer.

      För varje år så dör en större andel av årskullen. De kommer att ha större pott att dela ut och det kommer att finnas en mindre grupp människor att dela ut det på. Undrar om arvsvinsten faktiskt kommer bli en noterbar del till slut.

      Radera
  2. Hej Danne!

    Allmänna arvsfonden känner jag till, där hamnar ju pengar från folk som dör utan ärftlingar. Är det samma som du nämner här? Arvsvinst, jag känner inte till den? Måste googla om inte du kan förklara, men först ska jag på systemet och köpa lite öl.....kanske kopparbergs förresten.....nej fan, jag är ju inte aktieägare där än :)

    Trevlig helg på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevlig helg själv! Jag sökte åt dig (från https://secure.pensionsmyndigheten.se/1218.html ):

      När en pensionssparare avlider fördelas dennes premiepensionspengar ut till de sparare som fortfarande lever, det kallas arvsvinst och redovisas i det orange kuvertet varje år.

      Samma sak gäller för pensionärer om inte personen har valt att ha efterlevandeskydd för sin premiepension. Då får man inga arvsvinster.

      När det gäller inkomstpensionen fördelas pengarna till alla sparare som är födda samma år som den som avlidit.


      Så det verkar som om efterlevandeskydd bara fungerar efter pensioneringen? Ett tag kvar dit oavsett.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare