100 + 2 - 62

Ibland handlar jag för kontanter och det resulterar i mynt i fickorna som det sedan är svårt att bli av med på ett smidigt sätt. Idag så kom dock rekordet i pinsamhet. Jag köpte mat för 62 kronor, sträckte fram en hundralapp, och efter att snabbt känt efter i fickan, två enkronor. En chans att bli lite lättare.

Flickan bakom kassan stirrar på de två kronorna jag gett henne, på kassaapparaten som säger "38 kronor i växel" och tittar bedjande på sin kollega. Kollegan tittar tillbaka utan att förstå problemet. Ett par långa sekunder senare ramlar polletten ner och kollegan tar kronorna ur flickans hand, rycker åt sig två tjugor ur kassan och ger dem snabbt till mig.

Så... fick jag precis en oerfaren flicka idiotförklarad? Upptäckte jag precis nivån på den svenska grundskolan? Skulle jag tagit tillbaka mina mynt när hon inte förstod dem?

Kommentarer

  1. Det nya betygssystemet ställer krav på att du kan presentera dina kunskaper både skriftligt och verbalt för att få höga betyg. Hon kanske förväntade sig någon form av förklaring istället för tystnad?

    Skämt åsido tycker jag att det hade varit smakligt att förklara det hela istället för att kollegan började plocka i kassaapparaten. Om hon inte klarade matten är det så klart dåligt, men om hon var oerfaren kan hon helt enkelt aldrig ha råkat ut för att någon snyggar till växeln vilket gjorde henne ställd.

    Dessutom har jag ett behov av att påpeka att du agerade som Dilbert =).
    http://dilbert.com/strip/1993-03-20

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inlägget har sina poänger och det är en gnutta deprimerande men själv har jag alltid presterat ganska bra i matte men ju enklare matten blir desto svårare har jag för den. Jag har aldrig lyckats räkna växel snabbt och jag har ingen aning om varför det är knepigt eller varför jag aldrig lär mig vad 7*6 är men derivator är lugnt om jag får papper och penna.

      Det som däremot gjorde min dag var Aktieingenjörens kommentar. :-) Tack för Dilbertstrippen

      Radera
    2. > Dessutom har jag ett behov av att påpeka att du agerade som Dilbert =).

      Det där är absolut inte jag! :-)

      Ja, jag var mest upprörd över att ha satt henne i en situation hon inte behärskade. Sedan kan jag diskutera Sveriges utbildning i grundskolematematik rent generellt, men det behöver ju inte ha något med henne att göra.

      Och ja, Aktieingenjörens kommentar är roligare än inlägget. Hoppas han gör fler. :-)

      Radera
    3. Kan bara hålla med "att välja lycka". Jag har ett extrajobb som gör att jag ibland hamnar bakom en kassa, jag får magknip så fort en människa sträcker fram kontanter. Huvudräkning under lite press fungerar helt enkelt inte. Men derivator går hur bra som helst här med =) Inte så snällt av flickans kollega att göra på det viset, nästa gånger de händer kommer hon säkert bli än mer nervös.

      Radera
    4. Mellan militärtjänst och universitetsstudier tillbringade även jag en period (6 månader?) delvis i en kassa. Det var en nyttig tid (nyttigare än militärtjänsten) men om jag tyckte det var jobbigt med att räkna växel så har jag glömt det.

      Jag tror att det är mycket erfarenhet och hon löser det säkert om de ger henne en chans. Som du säger så är det mycket nervositet över att inte göra något misstag. Fast det är så mycket kortbetalningar nu att det kanske är en utdöende konst.

      Radera
  2. Svar på fråga: Ja det skulle du. När du gått hade den äldre kollegan förklarat situationen.

    Ha det

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast där håller inte jag riktigt med dig Lars. En köpare har rätt till att få betala hur hen vill, bästa sättet att lära sig är om kollegan lite pedagogiskt berättat samtidigt som han visa och gav tillbaks växeln.
      Hade Daniel tagit tillbaks kronorna hade det nog istället känts som ett mer misslyckande.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare