Tippar utdelningar 2016

Bäst att skynda sig med tipset innan det är försent.

Mina gissningar för bolag vars utdelning jag vill ta emot. Mina termer i gissningarna:

Liten höjning Genomsnittlig höjning Stor höjning
0,1 - 2% 2,1 - 5,0% 5,1% eller mer

BolagMin gissningKommentarer
CastellumLiten höjningDe verkar gilla höjningar och ingen anledning att sluta nu men jag tror inte den blir stor.
Johnson & JohnsonLiten ökningFör att de tycker om små men stadiga höjningar. Sedan kan dollarkursen ändra bilden men jag tänker inte gissa valutakurser.
NordeaGenomsnittlig höjning
InvestorStor höjning
NCCSlopad utdelningDe har redan sagt att de vill skippa kontantutdelningen 2016.
NCC HousingIngen utdelningKnappast någon utdelning första året.
Atlas CopcoLiten höjning
TeliaKraftig sänkningÄventyren i Östeuropa och Centralasien har kostat.
SandvikKraftig sänkningDe delade ut för stor del av vinsten redan förra året. De gör inte det två år i rad.
VolvoStor höjning
Coca ColaLiten ökningFör att de tycker om små men stadiga höjningar. Sedan kan dollarkursen ändra bilden men jag tänker inte gissa valutakurser.
ICA GruppenKraftig sänkningDe har mer än dubblat antal aktier som ger utdelning. Det borde betyda en halvering av utdelningen.
SectraKraftig sänkningDet måste vara slut på kassa för extrautdelningar nu.
Procter & GambleLiten ökningFör att de tycker om små men stadiga höjningar. Sedan kan dollarkursen ändra bilden men jag tänker inte gissa valutakurser.

Någon bättre gissning?

Kommentarer

  1. Jag tror nog castellum kommer med åtminstone en genomsnittlig utdelning, men då tittar jag på historiska data. Nu verkar de stuva om lite i bolaget så jag tror vad som helst kan hända.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har rätt i att jag var lite väl pessimistisk, men jag hade aldrig gissat på en så hög höjning som 7%.

      Radera
  2. Intressant om Telia, men jag tror (hoppas) inte dom sänker utdelningen. Tror dom kommer göra allt för att inte sänka kursen ännu mer med dåliga nyheter som en sänkning av utdelningen. Är bara en glad amatör så vad vet jag? ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många bolagschefer stirrar på börskursen och tolkar det som ett betyg på deras jobb och kanske kommer Telias chefer göra likadant. Jag hoppas dock att de lägger energin på att göra företaget bra för då kommer börskursen följa efter.

      Men visst, allra helst vill jag höra att allt redan vänt, att företaget går lysande, alla skulder borta, alla investeringar gjorda, och enorm vinst de vill ösa över mig. :-)

      Radera
  3. Hoppas också Telia behåller samma nivå. Ger ju som sagt ingen bra signal ifall dem sänker den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror ändå prioritet ett måste vara att hålla företaget fungerande. Om de inte har kontanter att dela ut till ägarna för att de behövs internt så är det så det är. Men visst kommer många ägare bli ledsna om så är fallet. Dock så är kursen redan så låg att jag misstänker att många misstänker det.

      Radera
  4. Nu har resultatet kommit in på castellum! Det blev 7% (föreslagen) höjning!

    Tji!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra! Om jag har underskattat resten lika mycket så kommer både jag och börsen göra ett glädjeskutt. Castellum är en av endast fem aktier på Large Cap som lyckades ta sig uppåt idag så många verkar gillat de de hörde. Tråkigt nog så missade jag en köporder för att aktien dippade 0,2 kronor för högt. Äsch. :-)

      Radera
    2. Ja, ibland är det nästan på mållinjen, men det skulle inte förvåna mig att aktien sjunker nedåt med övriga börsen i det pågående raset, trots bolagets fina siffror samt utdelningshöjning...

      Radera
  5. Kul att gissa utdelningarna på detta sätt, jag har beräknat lite inför mina utdelningar 2016, men inte så kvalificerade.
    Har du koll på när NCC beräknar dela ut igen? Om du har hört eller läst något.
    Intressant blogg du har!
    /Rikedom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Jag skulle inte kalla mina gissningar kvalificerade utan det är mest magkänsla. Nu underskattade jag Castellum grovt så jag hoppas det gäller resten också. :-)

      Om NCC så väntar jag på "planen"(TM) som skulle presenteras i januari och än så länge är det tyst. De sa att företagen behövde kontanterna för att ha en tillräckligt stor buffer (mina ord, de använde finare ord som "kapitaltäckning") och man kan ju hoppas att det betyder att det de tjänar in efter 2016 går att dela ut som utdelning igen.

      Men vi får se. Vi är ju många som tyckt om NCC som vill fortsätta tycka om NCC.

      Och din blog är inte så dum den heller. :-)

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare