Min portfölj 2015: Årets största prisökningar, årets största prisfall

Kvällstidningarna, och annan press, brukar ha artiklar om "årets vinnare", men egentligen är det rätt ointressant så länge man inte har en tidsmaskin. Lite som att visa en ett år gammal vinnande lottorad.

Trots det kommer här mina egen topp 3, fast vad som är vinnare och vad som är förlorare får läsaren räkna ut.

Årets största prisökningar

Aktie/fondFörändringSenaste inköpKommentar
Sectra+17,3%2006Ett av de småbolag som dragit upp börsen i år och även mitt enda småbolag så det var lätt för det att hamna på min topp-3.
SPP Aktiefond Japan+17,0%2013Jag har ingen aning varför aktier i Japan blivit dyrare. Borde nog fråga Gottodix.
Swedbank Robur Realinvest+16,5%2013Återigen ingen aning. För att de ingående bolagen gynnas av låga räntor?

Jag kan konstatera att jag inte handlat någon av de stora prisökarna i år. Mest för att jag fokuserat på andra saker och inte för att jag på något sätt haft något emot någon av dem.

Årets största prisminskningar

Aktie/fondFörändringSenaste inköpKommentar
Lundin Mining-38%2011En bra påminnelse om hur mycket gruvaktier rör sig. Valutakurser, konjunktur, råmaterialpriser, allt kan samverka till att göra ett framgångsrikt bolag mycket mindre intressant.
JPM Africa Equity A (acc) perf USD-23%2015Det såg länge rätt ok ut i Afrika men så kraschade det rejält för en månad sedan. Jag har köpt små poster under året så min portfölj har minskat lite mindre, och jag kanske bör vara glad att de blir billigare. Inte ett stort innehav.
TeliaSonera-16%2012Problemen och misstagen i Östeuropa gjorde att många tappade intresset för, och tron på, företaget och priset sjönk. De delar fortfarande ut pengar så totalavkastningen är "bara" -11%.

Ah, min kryddaktie, Lundin Mining, fortsätter att vara något som sätter smak på portföljen. Som jag skrev i återblicken 2009 borde jag nog sålt men vi får väl se om det kommer något framtida tillfälle då jag faktiskt gör det.

Telia fortsätter att ge utdelning och det är därför jag har andelar i det företaget, men folk har visat att de antagligen delar ut mer än rimligt så det är troligt att utdelningarna sjunker. Det är ytterligare en anledning till att även priset sjönk under året.

Kommentarer

  1. Lundin Mining. En kryddaktie som sätter smak på portföljen. Är det matlagning vi pratar om eller handlar det om att investera pengar??

    God Fortsättning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. God fortsättning för dig också!

      Åh, borde klassificera aktier efter kryddor. Fast jag kommer inte på några bra liknelser.

      Radera
    2. Nu är ju "kryddor" en rätt vedertagen benämning på mindre innehav med lite högre risk så jag tycker inte att du ska lägga någon större vikt vid Lars kommentar ovan.

      God fortsättning på dig Daniel!

      //Cm

      Radera
  2. Hej,

    Har du någon länk till dina utdelningsportföljer?

    Lillaekonomen

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Jag har inte publicerat någon fullständig beskrivning av dem än. Dels för att jag inte bestämt mig för format, dels för att jag tänkte komma till det ett år i taget via mina "återblickar". Den senaste från 2009 innehåller vad jag hade då, men det är 6 år sedan. Det har hänt mycket sedan dess. Jag har 2010 nästan färdigskriven men den är egentligen inte mer modern/aktuell.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare