Återblick 2010 - ett mellanår

2010, jag tittar tillbaka i mina papper och ser en nästan total inaktivitet. 2010 hade en köldknäpp med massor av is i Bottenhavet och svininfluensa men jag tror inte de var förklaringen. Handelns Utredningsinstitut ville/trodde att människor skulle flockas för att köpa surfplattor och valde den till "Årets julklapp 2010". Jag har fortfarande ingen surfplatta så inte heller den förklarar inaktiviteten.

Om det här är första återblick-inlägget du läser och du vill börja från början så började den här serien med Återblick 2002 - mina första aktieköp och fortsatte år för år med 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008 och för några veckor sedan 2009.

Årets affärer är lätta att sammanfatta. En dos Avanza Zero. Klart. Det kommer ta något år till innan jag förstår hur mycket mitt dyra månadssparande kostar mig. Notera, det är inte "månadssparande" som är felet utan "dyra". Månadssparande verkar annars vara en riktigt bra idé.

Köp

Aktier

AktieAntalPris per styck
Inga

Fonder

FondSumma
Avanza Zero50 000 kronor

Kommentar i efterhand

Andelarna i Avanza Zero har varit bra. Fonden har gått upp i snitt 9,3% per år sedan dess och trots raset den senaste tiden (5 år är egentligen lite kort tidsrymd att göra genomsnitt på) och det är långt bättre än vad mycket annat skulle gett. I fonden fanns alla de där framgångsrika företagen (H&M mest av alla?) som jag inte hade aktier i själv.

Totalt innehav nyårsafton 2010

Utdelningsaktier

AktieAntalUtdelningar under åretFörändring
Jeeves200300 kronor0%
Nordea12 0002 420,80 kronor+179%
Sandvik11 3001 300 kronor-59%
Sectra400
Totalt4 021 kronor
Skatt-1 206 kronor
Utdelningar efter skatt2 814 kronor
1 Fler aktier än vid tidigare utdelning.

Chansaktier

AktieAntalPrisförändring
Lundin Mining2 000+52%
Totalt+52%

Indexfonder etablerade marknader

FondAndelarPrisförändringAndel av fonder
Avanza Zero967+13%100%

Obligationer

ObligationAntal"Utdelningar" under åretMotsvarande ränta
Premieobligation 2007:1200 kronor0,0%

Utdelningar jämfört med tidigare år

Trots inköpen året innan så sjunk utdelningarna. Sectra hade fortfarande inte hämtat sig från förlusten av sin partner, Sandvik såg vinsten försvinna i samband med finanskrisen. Ljuspunkten var Nordea som kommit ut starka från finanskrisen och nästan helt återställt utdelningen.

Inte ens min nästan garanterade vinst på premieobligationerna hjälpte mig eftersom den bara var nästan garanterad.

Vad gör man egentligen om man lever på utdelningar och de stryps, inte bara ett år, utan flera år i rad? Jag antar att man är så illa tvungen att nalla på kapitalet, med förhoppningen att återställa det när utdelningarna kommer tillbaka.

edit: 2011 finns nu att läsa.

Kommentarer

  1. Riktigt intressant inläggs-serie. :)

    SvaraRadera
  2. Tack!

    Det har varit intressant att titta tillbaka också, men nu är det bara ett par år kvar så är jag ikapp verkligheten!

    SvaraRadera
  3. Nu har jag läst alla i en följd och haft OMX-grafen bredvid för att få en uppfattning om läget för respektive år. Mycket spännande att få en röd tråd i en lagom omfattning. Ser fram emot kommande inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, intressant. Ja, det säger kanske lite mer än mina kryptiska kommentarer om att det var billigt just nu eller då. 3 år kvar! Eller 4 om jag gör 2015 också.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare