Hög direktavkastning betyder att katastrofen hägrar

Det är väldigt frestande att sortera aktier efter direktavkastning och sedan stoppa in pengar i den aktie med högst siffra. Det är dock bra om man bromsar sig själv lite och tänker efter. Varför är direktavkastningen för det företaget hög?
Fakta
Direktavkastning är (senaste) utdelning dividerat med (nuvarande) börskurs. Om en aktie för 100 kronor senast gav 6 kronor utdelning så är direktavkastningen 6%, en väldigt hög siffra just nu.

Så en hög direktavkastning betyder att den senaste utdelningen var hög eller börskursen är låg. Det är nu man måste börja undersöka anledningar. Till exempel kan ett företag gett en utdelning som inte är tänkt att fortsätta, kanske efter att en affär gett företaget för mycket kontanter. Ibland bokförs det som en extrautdelning och påverkar inte direktavkastningssiffran men det är bäst att kolla.

Mer troligt är att börskursen är låg och det har ofta någon anledning. Varför vill inte folk betala för ett företag som ger hög utdelning? Troligast är för att man tror att utdelningen kommer sjunka eller försvinna, men det kan också vara för att man ser en väldigt låg sannolikhet för att utdelningen någonsin ska öka.

Exempel just nu i Sverige är Telia, ett bolag med mycket hög direktavkastning men där många tror att de kommer få problem framöver. Vi har också Kinder Morgan i USA som såg ut att ge en väldigt hög direktavkastning tills de plötsligt skar bort 75%. Då fanns det de som misstänkte att något sånt här skulle hända som höll nere priset.

Exempel

Så vad är bäst, ett företag med 4% direktavkastning som ökar med 1% per år, eller ett företag med 3% direktavkastning som ökar med 8% per år? Om man investerar 1000 kronor? Jag lekte lite med siffror och slängde till och med ihop en litet verktyg för att räkna.

År Företag A
4% direktavkastning,
1% ökning per år.
Företag B
3% direktavkastning,
8% ökning per år.
UtdelningTotaltUtdelningTotalt
140403030
240803262
3411213597
44116238135
54220441176
64224644220
74228948268
84333151319
94337556375
104441860435
114446365499
124550770569
134555276645
144659882726

Ser man på det här så verkar företag B vara bättre på lång sikt, men då måste man vara säker på att tillväxten kommer fortsätta i ett decennium och få kan förutsäga framtiden så långt. Dessutom kanske företag A börjar växa snabbare av någon anledning.

Inflation då?

Vill man vara ännu mer exakt så ska man dessutom ta hänsyn till att 100 kronor idag är värt mer än 100 kronor om 10 år, så låt oss stoppa in en inflation som minskar värdet på pengarna. Här är resultatet om man på använder 18% (för att göra min poäng tydlig):

Här ser man värdet av att få pengarna i handen idag istället för någon gång i framtiden. I alla fall om det blir en hög inflation igen.

Skärmdumpen kommer från ett formulär jag slängde ihop när jag räknade på det här. Det finns en länk på höger sida (om du inte är på en smal mobil).

Kommentarer

  1. Jag satt faktiskt och funderade på detta häromdagen. Rannsakade mina olika affärer och kom fram till att alla mina high yielders, samtliga, kategoriskt, presterat sämre än index. Och mer än hälften har varit riktigt usla investeringar. Det måste ju betyda något tänker jag, eller har jag för kort tidshorisont?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det betyder att det inte existerar några gratisluncher. :-)

      Men tråkigt att de alla gått knackigt. Jämför du "total return"-index (inklusive utdelningar) med dina investeringar+utdelningar? Om inte så kanske det ser bättre ut.

      Jag tycker om utdelningar för att de bevisar att företaget fungerar. Företaget genererar pengar på riktigt. Inte påhittade bokföringspengar utan riktiga pengar. Dessutom ska de ha gjort det under lång tid, och de ska ha haft pengar kvar att investera och växa. Då missar man ofta de som har högst direktavkastning.

      Radera
  2. Hej Daniel!

    Kul att du lagt upp ett verktyg för direktavkastning, det kommer jag att använda mig av, mer sånt tack.

    Summa sumarum med din tabell är alltså att visa att det är mer värt att köpa ett stort och stabilt företag med lägre tillväxt och ok direktavkastning, jämfört med att köpa ett tillväxtcase (Förmodligen mer oprövat) och med potential att misslyckas. Har jag tolkat tabellen rätt då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min tolkning är att det lönar sig att ha högre tillväxt i bolaget men att det kan ta ett par år, eller ganska många år, och då ökar riskerna att verkligheten plötsligt är helt annorlunda.

      Det här är dessutom om man *bara* tar hänsyn till utdelningar. Ett bolag som har vuxit under tio år har säkerligen blivit mycket dyrare och man kanske kan sälja sina aktier till stor vinst också.

      Jag tycker det är mest intressant att klicka siffrorna upp och ner för att göra olika jämförelser. Tänk på att negativ tillväxt också finns, ett företag som har 6% direktavkastning som krymper 5% per år, är det mer eller mindre pengar än ett som ger 2% direktavkastning som växer 10% per år?

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare