Fortsättning "Swedbank Robur Indexfond Asien" - de gjorde ju som jag sa!

I ett inlägg förra veckan så antydde jag att Swedbank var konstiga som avvecklade Swedbank Robur Indexfond Asien eftersom de då skulle bli av med historiken på sin gamla fond. Surprise! Det som kallas avveckling för att uppgå i Swedbank Robur Accesss Asien (de kunde inte välja kortare namn?) är egentligen bara ett namnbyte. Kursen är samma och i alla fall Avanza visar historik som om fonden funnits hela tiden med exakt samma kurser som den gamla fonden.

Så istället för att kritisera Swedbank för att slänga bort en fungerande fond, så tänker jag kritisera dem för att inte säga att bara var ett namnbyte! Ha!

Nedläggning av fonder används annars normalt för att gömma och glömma fonder som gått dåligt. Skapa 100 fonder, efter 10 år har 70% gått sämre än index (på grund av avgifter), lägg ner dessa och så helt plötsligt så har din bank bara fonder som gått bättre än index. Så duktiga ni måste vara. Ja ja, jag vet att ironi inte fungerar. Däremot tror jag det här är ett knep som fungerar så det kommer fortsätta användas.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare