Snabbare Avanza och utdelning från Johnson & Johnson

Jag har tidigare skrivit om att Avanza tar lång tid på sig för föra över Amerikansk utdelning till svenska kunder, och även om varför det är så. Nu verkar det blivit lite bättre i alla fall. Johnson & Johnson gav mig utdelning i tisdags (enligt Nasdaq). Idag (torsdag kväll) så är pengarna på mitt konto och transaktionen är daterad igår onsdag. I bästa fall så tog det bara över natten (riktigt bra), i sämsta fall tog det 48 timmar (halva tiden mot förra gången)

Min andel av den fjärdedel av årsutdelningen som betalades ut den här gången var 948 kronor ($0.75/aktie * 150 aktier * 8,43 kronor/USD). Av dessa pengar drogs 142 kronor i amerikansk skatt. Jag hoppas på att få tillbaka dem i form av lägre ISK-skatt nästa vår.

948 kronor räcker för att betala hyran på cirka 10 kvadrameter lägenhet i en månad.

Skatter och ISK-nerf

ISK-skatten på mitt Johnson & Johnson-innehav är för övrigt cirka 200 kronor för 2015. Kan vara värt att påminnas om att det faktiskt kostar pengar att ha aktier i ett investeringssparkonto. De flesta som räknat på det (inklusive jag) tror ändå att det i längden blir billigare än att betala skatt på reavinster och utdelningar såsom man gör i en vanlig aktiedepå, men det finns ingen sådan garanti. Nu har dessutom regeringen föreslagit att skatten ska höjas. Hade den nya skatten gällt i år så hade skatten på mina Johnson & Johnson blivit cirka 450 kronor så rätt mycket mer.

Eftersom allianspartierna har lovat att inte rösta emot en socialdemokratisk budget så kan vi räkna med att regeringen får som den vill. I så fall kommer den nya skatten på ISK bli

kapital_skatt * ISK_värde * MAX(1,25% ; statslåneränta_året_innan + 0,75%)

Jag har inget emot att de lagt ett golv på 1,25% men jag tycker inte alls om att de lägger 0,75% på statslåneräntan. Det kommer antagligen inte få någon effekt nästa år, men i längden betyder det att man bör flytta ut räntefonder och andra lågriskplaceringar från sin ISK.

Kommentarer

  1. Jag upplever precis samma sak som du.

    De utländska utdelningarna trillar in på utsatt tid vilket de inte gjorde tidigare.

    Mvh//Cm

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare