En normal lön

Vad är en normal lön? Det är en bra fråga. Och nästan alla som svarar på frågan har fel.

What you see is all there is

Daniel Kahneman, den världsberömda psykologen/ekonomen, myntade begreppet och boken Thinking Fast and Slow gjorde det spritt.

"What you see is all there is" handlar om hur dåliga vi människor är på att se luckor i våran egen kunskap, och det gäller i synnerhet vår intuitiva kunskap. Samma system är också ansvarigt för att bedöma vad som är normalt. Vi tittar oss omkring, ser en samling män och kvinnor med ungefär samma bakgrund som oss själva. Samma uppväxtförhållanden, samma utbildning, samma yrke, samma åsikter (och är det inte samma så kommer vi ändå att anta att det är samma tills vi verkligen är överbevisade). Det är den gruppen som vår lilla hjärna generaliserar och noga katalogiserar som "normalt".

Ska vi bryta oss loss från den generaliseringen så krävs det jobb. Man måste tvinga sig själv att inse att världen är mer komplex och sedan måste man studera fler människor eller statistik, alltmedan den intuitiva hjärnan fortsätter att över-generalisera åt oss skrikande att vi komplicerar världen för mycket.

Bättre än genomsnittet

När jag ser mig omkring på investeringsbloggar så ser jag till stor del människor med mycket bra lön som kan göra investeringar av en storlek som är få förunnat, speciellt eftersom många dessutom har lärt sig att använda sina pengar på ett smart sätt. Jag är helt övertygad om att de flesta gör ett bra jobb och förtjänar en bra ersättning men jag är lite rädd för att man är blind för sin egen privilegierade situation.

Kolla din egen lönenivå

SVT har en sida där man kan mata in en lön, välja ut en grupp av Sveriges medborgare, och få fram vilken nivå ens deklarerade lön ligger på (om man hade fått den 2012). Till exempel:

En månadslön före skatt på 3 000 kronor, jämfört med alla i Sverige:
85% tjänar mer, 15% tjänar mindre.

En månadslön före skatt på 45 000 kronor, jämfört med män i åldern 45 år:
17% tjänar mer, 83% tjänar mindre.

Samma lön men jämfört med kvinnor i samma ålder:
Endast 6% tjänar mer.

En normal lön

Vad är då en normal lön? Till att börja med så vill jag poängtera att svenska löner ligger högt globalt sett. Det är få länder ur ett globalt perspektiv som har bolag som har råd att betala sina anställda så mycket som i Sverige. Men om vi bestämmer oss för att Sverige är allt som betyder något, då hamnar vi på en medianlön (det vill säga, hälften tjänar mer, hälften tjänar mindre) för människor mellan 20 och 65 år, år 2012 på:
23 130 kronor per månad

Det ger (med årets skattesatser, och med antagen skattetabell 32) ca 18 000 kronor efter skatt per månad.

Men jag då?

Jag ligger klart över medianen i den tabellen, men jag kan utan problem hitta kollegor och människor i min omgivning som tjänar mer än mig. Skulle någon frågat mig igår vad som är en normal lön så hade jag antagligen gissat på närmare 30 000 kronor per månad och jag hade haft fel. Faktum är att nivån på mina investeringar helt bygger på den lön jag har haft. I snitt använder jag cirka 14-15 000 kronor per månad och med en normal lön så hade det inte blivit alls så mycket investerat. Med en lägre lön än medlet (vilket hälften av alla har) så hade det blivit ännu svårare, även om jag naturligtvis skulle kunna dra ner mina utgifter lite om jag behövde/ville.

Det är det här som gör att jag är så imponerad av personer som de bakom Kemist, javisst, Snålcoachen, rikedom.blogg.se, pengarmoneypengar och Utdelnings91an (alla länkade till höger). Det är människor som har börjat med det de har och trots fullkomligt normala löner (eller studiebidrag) börjat bygga något som jag själv inte gjorde.

Kommentarer

  1. Väl talat!

    Min egen erfarenhet:

    Oavsett vilken nivå på inkomst du har är det, enligt mig, viktigaste att så snabbt som möjligt ta sig till stadiet där man förhåller sig neutralt till pengar.

    Så länge man går omkring och tänker att man skulle vilja ha en massa prylar eller har "cravings" på dyra middagar eller annat som köps för pengar så är du slav under dina begär. Det blir en distraktion från det som är viktigt.

    Bufferkonto om x antal månadslöner kanske vara en bra start för att "känna" sig rik.

    Hälsar Utdelningsseglaren

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare