Öppnade konto på Nordnet

... men lugn, Avanza, jag lämnar dig inte!

+ = ?

Efter diskussionerna om överföringstider från utländska utdelningar hos Avanza och hur Nordnet klarar av samma sak på 24 timmar (eller mindre) så tänkte jag i alla fall titta in på Nordnet. Det var lätt att skaffa ett konto med hjälp av mobilt bankid. Sedan får man några dussin sidor tråkig avtalstext att läsa (eller mer troligt, inte läsa) och sedan är man inne.

Från början får man en vanlig aktiedepå med courtageklass "Liten" (lagom för affärer mellan 15 000 kronor och 40 000 kronor) (se mitt tidigare inlägg om courtage). Att öppna ett investeringssparkonto (ISK) var bara några knapptryckningar (och lite mer avtalstext) bort och man kunde även öppna en kapitalförsäkring (KF), sparkonto eller pensionskonton.

Jag vet inte säkert om, eller hur, jag tänker använda mitt Nordnetkonto, men antagligen kommer jag använda det för mitt nästa köp i USA, Kanada eller Tyskland. Dessutom har de fler gratisfonder än Avanza. Jag har inga konkreta planer nu, men vi får se efter sommaren vad som är kvar av semesterpengarna.

Om du använder Nordnet, finns det några intressanta funktioner man ska titta på? Gärna något man kan se utan att ha pengar och aktier på kontot, men även sånt som kräver pengar och aktier.

P.S. Jag har också redigerat mitt förra inlägg med lite ny information som jag fått sedan senast.

Kommentarer

  1. Alltid kul att surfa runt lite på Shareville när man är Nordnet-kund, det mesta är ointressant på Shareville för egen del, men en del sammanställningar kan vara intressanta att titta på. Sedan gillar jag i vissa avseenden deras sökfunktion som alltid finns längst upp på sidan (oavsett om man är inloggad eller inte). Det som är bättre med denna på Nordnet är att man (när marknaderna är öppna) ser aktuell utveckling i procent. På Avanza ser man inte procentuell förändring innan man klickat sig vidare.

    I stort tycker jag dock Nordnet och Avanza är ungefär lika bra. Använder båda bankerna med ungefär hälften i varje depå.

    SvaraRadera
  2. Jag använder deras app väldigt mycket. Där kan du skapa listor med aktier, fonder, index, valutakurser, etc och se kursutvecklingen i realtid. Det är även ganska lätt att lägga orders via appen samt kolla sina egna innehav. En nackdel dock är att listorna inte syncar upp till ditt webbkonto utan listor som skapas i webbkontot/appen är separerade helt från den andra.

    Slösurfa Shareville är alltid kul. ^^

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare