1 månad senare: Finanskvinnans utmaning

Det här inlägget är skrivet 2015-06-29, 23:40

Utmaningen

Finanskvinnan kom med en utmaning i ett inlägg den 29 juni om hur man skulle agera om börsen går ner 15%. Tanken med det här är att jämföra vad man tror att man kommer göra med vad man faktiskt gjort under juli. Nu blir det här bara riktigt intressant om börsen faktiskt går ner, men det visar sig väl.

Finanskvinnan:

Vi låtsas att börsen 1 månad från idag har gått ner 15%. Det vill säga att OMXSPI onsdag den 29 juli 2015 står på 433,19.
  • Hur tror du att du har agerat under månaden som gått?
  • Hur mycket har din egen portfölj gått ner i procent och i kronor under månaden, tror du?
  • Hur tror du att börsen kommer röra sig kommande månader?
  • Och hur agerar du framåt?

Min plan för -15%

Min plan... är att göra ingenting. -15% tänker jag hantera som ett fartgupp. Skulle det bli mer så kommer jag kanske börja fundera på att sälja lite av mina (långa) räntefonder för att kunna köpa utdelande aktier billigare, men vad det skulle bli beror i så fall på priset. Jag tror att mina aktier kommer gå ner lite mer än snittet eftersom jag har för mycket verkstadsbolag, säg -25%. Det besvarar Finanskvinnans två första frågor.

Efter juni 2015, om börsen gått ner "bara" 15% så tror jag den kommer fortsätta ner lite till men sedan återhämta sig på några månader. Det som skiljer 2015 mot tidigare dippar är frånvaron av alternativa investeringsformer med någon form av avkastning. Jag har en svag misstanke om att börsen inte kommer krascha totalt den här gången.

Risker

Det som skulle kunna få mig att få panik är att mina investeringar nu betyder mer än de pengar jag lägger undan från lönen så det är de här pengarna som ska vara grundplåten för min framtid. Förlorar jag de här pengarna för gott så kommer det betyda en hel del för min framtid, men jag tror på de företag jag har pengar i (med något undantag) så inga pengar ska vara för evigt borta.

2011

Går jag tillbaka till 2011 så tappade mina aktier 25% av värdet mellan april och september och i november (lite försent) så köpte jag rätt mycket mer. Det tog inte många månader innan det var tillbaka på aprilnivån så det var helt rätt att inte få panik den gången.

2008

Under 2008 så tappade mina aktier 50% av värdet och inte heller den gången fick jag magsår av det. Det var mindre belopp då och jag hade mer utanför börsen, men jag tror inte jag har förändrats så mycket som person. Under 2009 köpte jag rätt mycket aktier till bra priser.

Nu ska jag schemalägga det här att publiceras 2015-07-29T00:00 så får vi se. (ber om ursäkt för frånvaron av uppiggande bilder och länkar)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare