Hösten är här och bilarna ger mig pengar (utdelning Ford)

Augusti är slut så nu kommer nya utdelningar. Passande nog så börjar det med Ford samtidigt som det kommer nyheter om rekordförsäljning av bilar i Sverige. Det tog Avanza några dagar att flytta pengarna från dem själva i USA till mig i Sverige, men den som väntar på något gott...

Den här gången blev det 1 194,68 kronor vilket inte är så illa för en aktie som jag inte ens har för utdelningarna i första hand. Jämfört med för ett år sedan är det +833% fördelat på +900% fler aktier och -7% valutakurs. Jämfört med förra kvartalet så är det +53% (+67% fler aktier, -8% valutakurs).

Ford är min lott i bilutvecklingsspelet där det finns två genombrott som bara väntar på att hända: Avskaffandet av förbränningsmotorer och självkörande bilar.

Sett över alla tillverkare så går det rätt bra på elektricitetsfronten. Det är fortfarande väldigt små volymer men trenden är tydlig. Det är lite sämre framsteg för självkörande bilar. En del företag som tidigare var lovande, som Tesla och Waymo (Google), verkar nått en platå. Det finns dock många olika tillverkare med olika tankar om hur det ska göras så någon av dem kommer få till det. Jag hoppas på Ford även om de inte glänst ännu.

Min lilla del av Ford (en kvarts miljondel av företaget) tillverkade och sålde 0,2 bilar under kvartalet så den här tusenlappen är vinsten på den bildelen. Ett par kvartal till och jag har pusslat ihop en hel bil!

Kommentarer

  1. Med nuvarande dollarkurs kan det vara aktuellt att gå in i amerikanska aktier. Eftersom jag ansett att dollarkursen varit för hög och därmed sett en extra risk i investeringar på NYSE har jag hittills avstått men nu börjar det kännas rätt att snegla på bolag från andra sidan Atlanten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tänkt på något liknande men hittade inga direkta bolag. Jag kände inte för att öka i något av de bolag jag hade av olika anledningar. Istället köpte jag lite mer indexfonder i USA. Förhoppningsvis så ingår det något köpvärt i den mixen.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare