JNJ och nu har jag slagit 2016

För någon vecka sedan kom utdelningen från Johnson & Johnson, den amerikanska läkemedels och hälsovårdskoncernen. Johnson & Johnsons kurs rör sig som en jojo i takt med att det kommer förslag som ska ge sjukvårdsföretag i USA större vinster. Mest uppåt med andra ord. Nu är det inte dagskursen jag bryr mig om främst utan utdelningarna. Det här var första utdelningen efter höjningen och den landade på 1 456,84 kronor, med en dollarkurs på 8,6717. Det är 12% mer än för ett år sedan, +5% på utdelningen och +7% på att dollarn har blivit dyrare.

Jämfört med förra kvartalet så är +2%. +5% på utdelningen per aktie i dollar och -3% på dollarkursen.

Så här i sommartider så borde jag matcha utdelningen mot något somrigt. 50 glassar? En glass per soldag kanske.

Det ser ut som att den här utdelningen, i mitten av juni, gjorde att jag under 2017 nu fått lika mycket utdelning som hela 2016. Mest på grund av en massa inköp under förra året och i början av i år, men också på grund av att många företag höjt sina utdelningar och för att dollarn ligger högre nu. Nu är det mest en fråga om hur mycket utdelningarna ska öka i år. Det kan bli uppemot +50% vilket vore en helt fantastisk (och tyvärr tillfällig) höjning.

Jag har inte räknat på hur många flaskor Listerine det här motsvarar. Ganska många.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare