Skandaler till trots, Dow Chemicals betalade utdelning

Mitt lite mer ovanliga innehav, Dow Chemicals, har varit i blåsväder igen efter att de gav "gåvor" till Trump följt lite senare av en önskelista. Inget av det här är olagligt sedan ett par år, men etiskt, inte alls. Det fanns många som ville göra det olagligt, men de förlorade valet så uppenbarligen är det inte något de amerikanska väljarna prioriterar.

Trots sina felsteg (som kanske resulterar i mer vinst och mindre miljö för vinnarna att leva i) så rullade pengar över Atlanten under Valborgshelgen och ner i min Nordnetkassa föll det 609,86 kronor (innan de drog källskatten på 91,48). Det är +0,3% jämfört med förra kvartalet eftersom dollarn är värd mer

Jag sticker inte under stol med att jag är obekväm med det här innehavet. Jag misstänkte att det skulle innehålla en del konflikter eftersom det sällan är enkelt att tillverka och förädla ämnen utan att slita på miljön, men när de betalar för att få bort lagar som skyddar människor blir jag ledsen.

Kommentarer

  1. Hm , det var väl dows kemikalier som används av dole för att sterilisera banarbetarna i filmen bananas !. Inget företag som mina etiska änglar hurrar över.

    Mvh JFG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag inte sett filmen men just sånt oroar jag mig normalt inte för. Ämnen kan alltid användas i för stor mängd eller i fel syfte utan att man ska skylla på tillverkaren.

      Jag misstänker att det finns många liknande exempel. Om man behöver ett ämne av något slag så är nog chansen stor att man väljer den största kemikaliekoncernen i världen. Skulle de däremot tillverka ämnen som bara kan användas för ondska (dödsvirus?), då är det annorlunda.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare