Investor, en fond med utdelning

Investor var det sjätte bolaget jag köpte aktier i när jag gjorde slag i saken i slutet av 2011. Då kostade investmentbolag klart mindre än de ingående delarna, vilket är naturligt om man tänker på alla löner och hyror och firmafester som investmentbolagen bränner pengar på. Det kallas "substansrabatt" för de som vill läsa mera.

Sedan dess har "marknaden" tänkt om och nu kostar investmentbolag mycket mer som de ingående delarna. Det är synd för mig för nu tycker jag det är för dyrt. Man kan lika gärna köpa andelar i en aktiv fond eller i de ingående delarna direkt (om det går). Då slipper man sånt som Investors hotelldel som verkar vara mer prestige än affärer.

Men jag har i alla fall de aktier jag samlat på mig sedan 2011 och tillsammans gav de mig en utdelning på 4 400 kronor. Det är 10% mer än förra året vilket är en bra ökning. De här pengarna får jag lägga undan till junis hyra, då majhyran är redan löst tack vare alla andra utdelningar. Men då sommaren är på väg kanske jag istället borde lägga pengarna på ett par hotellnätter eller om det blir en fin sommar, ett tält.

Kommentarer

  1. Substanspremium kan motiveras om det är så att bolagen innehåller onoterade delar som vid substansberäkningen tas upp till ett för lågt värde. Premiumnivån blir då bara en indirekt värdering av de onoterade delarna.

    Men man kan beräkna hur stor TER bolagen har och för just investor så låg den för ett antal år sedan på 0,09 %.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter ju bra när indexfonder har runt 0,2% och aktiva fonder 1-2%, men det finns också läckaget i form av prestige. Wallenbergarna kommer aldrig släppa S-E-Banken eller Grand Hotel oavsett hur bra eller dåliga affärer det är.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare