Nordea levererar på lördagar

Årets största utdelning landade lite oväntat på kontot idag lördag. Det var Nordea som betalade ut några dagar tidigare än jag hade trott.

Nordea betalar sin utdelning i euro så jag visste inte exakt vad det skulle bli förrän nu och det landade på 15 444,16 kronor, eller ungefär som räntan på ett bolån i miljonklassen. Det är 31% mer än förra året, baserat på 25% fler aktier, 3% dyrare euro och 2% högre utdelning per aktie.

Nordea, liksom de andra storbankerna, har lite svårt att växa just nu. Krav från myndigheterna att de ska ha marginaler i affärerna gör att de måste hålla igen en aning, och konkurrensen är hård.

Nyligen så gav sig Nordea in på allvar i jakten på privatinvesterare. De, liksom de andra storbankerna, har haft fullkomligt orimliga avgifter men nu sänkte de rejält så att de är jämförbara med, och kanske billigare, än Avanza och Nordnet. Även om det är en liten inkomstkälla för Nordea så är jag nyfiken på hur det går.

Jag brukar ofta matcha utdelningar mot någon kostnad jag har i livet men det här är svårt. Inget, förutom skatter och CSN, kostar så mycket. Faktum är att det skulle täcka alla utgifter jag har en vanlig månad och bli lite över. Så det får bli så. Från 25 mars till 25 april lever jag på Nordeautdelningen.

Kommentarer

  1. Japp det var oväntat med en lördags utdelning! Men destå roligare! ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. Så hade jag tid att reagera på det dessutom.

      Radera
  2. Datumet på transaktionen är i fredags, är det inte så enkelt att Avanza uppgraderade i fredags och inte fick in transaktionen rätt då? Inget finansiellt händer på lördagar, det är ej 'bankdag'.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan ha varit så! Jag vet bara att pengarna inte syntes på kontot förrän på lördag och jag hade inte förväntat mig dem förrän på måndag.

      Radera
  3. Verkligen förvånad när jag såg det idag, samt att det blev lite högre än väntat.
    Ett hyfsat nytt och bra innehav med så pass hög utdelning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har haft Nordeaaktier sedan 2003 så det är en gammal god vän. Aktierna alltså, företaget har jag haft mina duster med.

      Radera
  4. Gratulerar!
    Lite sugen på att byta ut de banker jag har och enbart investera i Nordea framöver. Har gått och klurat länge och det verkar som om Nordea faller mig mest i smaken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är det mycket en slump att jag har aktier i Nordea. Det var den bank som var min "lönebank" när jag började köpa aktier. Jag har inte jämfört med de andra bankerna men de har liknande P/E-tal så jag antar att de är liknande.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare