Deklarationsdags med bekräftelse på ISK-upplägget

Häromdagen så öppnade deklarationen på webben och har man ett BankID så kan man logga in, se skatteverkets siffror och fylla in det som behöver fyllas in.

Jag har vetat rätt bra hur mycket skatt jag ska betala men jag har ändå varit lite osäker på källskatterna på mina utländska ISK-innehav.

Så än så länge blir det utländska innehav i en ISK. Det som skulle kunna förändra det är om mitt kapitalöverskott försvinner (stora lån?), eller om utdelningarna från utlandet växer rejält. Tills dess är jag nöjd med mitt upplägg även om det inte fungerar för alla.

Kommentarer

  1. Tack, vad bra info! Det där har jag verkligen letat efter, alla bloggar som jag läst skriver om hur viktigt det är att köpa utländska aktier på KF men då jag inte har några lån känner jag att det är helt onödigt och alla borde prata även om detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har känts så fel att alla så kategoriskt sagt KF, KF, KF, KF.

      Radera
  2. Men finns det några fördelar att ha utländska innehav i ISK istället för KF även om det funkar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är upp till var och en vad som upplevs som viktigt men för mig har det varit:

      * Undvika ett konto till.
      * Slippa KF:s avgiftsmodell där man behöver kontanter innestående.
      * Inte vara beroende av att pensionsbolagen bryr sig om källskattekvittning och klarar av att göra det.
      * Inte behöva ligga ute med skattepengar i ett par år.

      Kanske något till som jag inte tänker på nu.

      Radera
    2. Okej, då förstår jag tankegången. Själv har jag både ISK och KF, Avanza och Nordnet. Ett konto till känns som ett överkomligt besvär, de är ju ändå gratis.

      Radera
  3. Det som gjorde att valet föll på KF för min del var att om man har amerikanska aktier i vanlig depå eller i ISK står man som ägare till dem. Har man aktier för mer än USD60 000 blir man skyldig arvsskatt om man skulle trilla av pinn (ja, dödsboet, alltså). Har man aktierna i en KF är bolaget ägare, och problemet uppstår inte.

    Min information kommer från SEB: https://sebgroup.com/sv/press/nyheter/aterinford-amerikansk-arvskatt-kan-drabba-aven-svenskar

    Nyheten är daterad 2011, men jag har inte hittat information om att det slutat gälla. Så jag tog det säkra före det osäkra och har amerikanska aktier i en KF, och accepterar merarbetet med flera konton/depåer. Det har inte känts särskilt betungande.

    För aktier från EU-länder spelar det ingen roll om man väljer ISK eller KF, vad jag kan se. Mer exotiska marknader har jag ingen koll på. Där får man kanske kolla upp ev. dubbelbeskattningsavtal.

    Herr N.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant, tack! Det där hade jag ingen aning om. Jag tror http://www.cnbc.com/2015/11/03/why-foreigners-ignoring-this-tax-could-be-costing-us-billions.html förklarar varför jag inte känner till det. Det är ingen som bryr sig.

      Jag undrar om det amerikanska skatteverket skulle köpa KF-upplägget om man frågade dem. Jag är inte så säker. Däremot skulle de vara ännu mer beroende av att man säger till. Detsamma gäller för övrigt ISK eftersom de billiga nätbankerna alla förvaltar alla utländska aktier i en klump på ett konto så IRS har ingen koll där heller.

      Radera
    2. Det där med arvsskatten i USA är ett bra skäl att välja KF. Har lagt mina Vanguard-indexfonder i KF. Annars hade jag valt ISK pga snabbare återföring av källskatt mm. (Ska kontrollera om denna information från SEB 2011 fortfarande stämmer.)

      Radera
    3. Det här med skatt på dödsbon i USA liksom arvsskatt och till viss del förmögenhetsskatt reds ut ordentligt i ett avsnitt av poddcasten "Stuff you should know".

      Jag rekommenderar för övrigt prenumeration på den podden eftersom programldedarna är riktigt roliga och oftast väl pålästa.

      http://www.stuffyoushouldknow.com/podcasts/death-tax.htm

      Radera
    4. @Sensim Steps, du antar då att KF skulle vara mindre beskattat än ISK av amerikanska skattemyndigheter. Det är ett antagande som jag inte är säker håller.

      @Otto Dandanell, tack för tipset. Jag tror jag eventuellt har hört några av deras avsnitt men jag har haft svårt att klämma in poddar i mitt liv så oftast föredrar jag något skrivet. Borde i alla fall lyssna på det avsnittet.

      Radera
  4. Jag har inga lån egentligen, men jag har kredit hos Avanza. Är det rätt uppfattat att man får avdraget automatiskt så länge kreditkostnaden plus källskatten är mindre än schablonintäkten?

    Ruskigt svårt att hitta infon vad som gäller på skatteverkets hemsida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer aldrig hävda att jag kan alla skattelagar utantill men ja, källskatten kvittas mot schablonintäkterna enligt någon formel som funkar bra om källskatterna är 15% och hamnar man sedan på plus där och plus totalt på kapital så är det inga problem. Det är när man har för mycket kapitalkostnader (för lite schablonintäkter och/eller för stora förluster eller ränteutbetalningar) som man inte får tillbaka några pengar. Men å andra sidan har man då inte betalat in några svenska kapitalskatter heller.

      Radera
  5. Hej Daniel!
    Tack för ett bra inlägg. Jag tänker och har gjort precis som dig, lagt utländska aktier i ISK eftersom jag inte har några lån. Det känns ibland som om de som trycker hårt på KF underförstått tar för givet att man har stora lån med ränteavdrag. Man borde kanske vid tillfälle skriva ett inlägg som reder ut saken för oss utan lån.

    Tack för en bra blogg!
    MV

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Ja, det vore fint om det fanns något lättläst som var helt korrekt, men jag undrar om verkligheten är så enkel att det är möjligt. Kanske gör jag någon gång ett amatör-försök.

      Radera
  6. Jag har också en hel del utländskt i ISK och har inga lån och fick avdrag för 5925 kr i år. Det här är ju som jag förstått det, pengar som jag nu kan investera och få fortsatta utdelningar på. I KF hade jag behövt vänta två år och förlorar ränta på ränta effekten där. Problemet är ju att om jag drar på mig lån så skulle jag behöva flytta hela rasket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Scenariot att man vill lämna ISK lite snabbt kan bli jobbigt. Jag hoppas att banker kan hjälpa till med det. Det skulle ju kunna hända om schablonavkastningen blir orimligt hög också.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare