Min första januariutdelning

Så hände det till sist. Efter ett drygt decennium av aktieägande har till sist ett företag betalat ut en utdelning till mig i januari.

Det blev Dow Chemicals som vann, med en utbetalning den 31 januari. Kemijätten vars samgående med DuPont fortskrider i samma takt som en snigel i sirap, betalade för femte kvartalet i rad ut $0,46 per aktie, vilket för mig blev 608 kronor (150 aktier och 8,8149 SEK/USD). Jämfört med förra kvartalet så är det 84% mer (88% fler aktier, 2% lägre dollarkurs).

Som vanligt så behöll det amerikanska skatteverkat en del, i det här fallet 91 kronor. Jag hoppas på att få tillbaka det i form av lägre ISK-skatt 2018.

608 kronor, det får bli 6 månaders telefonräkningar så var det avklarat.

Jag är osäker på om Dow kommer höja utdelningen i år. Eller kanske till och med sänka den. Mycket beror på samgåendet, men sista kvartalet 2016 gick inte bra om man räknar in allt. De tog en stor engångskostnad för asbestproblem och jag blir alltid nervös av "engångskostnader". Det är så ofta det blir mer än en gång. På det stora hela så kommer dock 2017 bli ett rekordår i utdelningar. Även om allt orapporterat skulle vara dåligt så kommer det bli en stor ökning. Just nu pekar min prognos på +40%.

Kommentarer

  1. Den som väntar på något gått väntar alltid för länge ;).

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare