Utdelningsbeskeden har börjat komma

Under veckan så kom flera företag med information om hur mycket de tjänade under 2016 och hur mycket de vill/kan dela ut till ägarna under 2017.

Atlas Copco +8%

Atlas Copco vill dela ut 6,80 kronor per aktie uppdelat på två tillfällen. Förra året var det 6,30 så det är en ökning på 8% vilket är bra. Betydligt mer än inflationen och jag har ingen anledning att tro att de försämrar sin chans att tjäna pengar i framtiden. Mer oroande är företagets planer på att dela upp sig i mindre företag. Det här är en trend just nu och jag är absolut inte övertygad om att det är långsiktigt (eller ens kortsiktigt) klokt.

Ökningen på 8% var mer än jag hade tippat.

Nordea +0,5% eller +1,5%

Nordea bestämmer sin utdelning i euro så det är lite svårare att jämföra. I euro ökar de från 0,64 till 0,65, en ökning på 1,5% vilket är ungefär som inflationen. Tittar man i svenska kronor så var det 6,11 kronor för ett år sedan och 6,15 nu, en ökning på 0,5% vilket är mindre än inflationen.

Trots allt så är jag nöjd med Nordeas utdelning och det blir antagligen min största utdelning under året. Många banker har det svårt nu så många tror på sänkt utdelning framöver men än så länge växer den.

Det här följde min gissning i mitt tips.

Castellum +2%

Castellum har ändrat antal aktier jämfört med förra året så det finns många sätt att räkna. Jag tänker göra det lätt för mig och inte kompensera utan bara räkna på vad en aktie gav mig förra året och vad den ger mig i år.

2017 kommer det mycket större Castellum dela ut 5 kronor per aktie (uppdelat på två utbetalningar) och förra året betalade de ut 4,90 kronor styck. Det är en ökning på 2%, ungefär som inflationen. Räknar man om det på ett snällt sätt och kompenserar för nyemissioner och liknande så blir det mycket mer.

Det här följde min gissning i mitt tips.

NCC (två tredjedelar av gamla NCC)

Om Castellum blivit större så har NCC blivit mindre. De delade företaget förra året och betalade då bara ut en symbolisk utdelning (3 kronor per aktie). För två år sedan var det 12 kronor per aktie. För 2017 blir det 8 kronor per aktie, ungefär motsvarande för två år sedan så lite tråkig utveckling.

Bonava (en tredjedel av gamla NCC)

Företagets första egna utdelning blir 3,80 kronor per aktie. Det är ungefär lika mycket som en tredjedel av vad NCC betalade ut 2015. Slår man ihop NCC och Bonava så har utdelningen gått från 12 kronor till 11,80 kronor per aktie på två år, med ett mellanår med nästan ingen utdelning alls. Det är svårt att som aktieägare se det som en positiv utveckling.

Nästa vecka

Nästa vecka kommer det besked från Investor, H&M, Sandvik, Volvo och ICA Gruppen. Det ska bli spännande att se om Volvo måste spara pengar för att betala böter. Vilka dumheter i företagssplittning Sandvik har för sig nu, om H&M fortsätter att växa utan vinst, och hur Investors onoterade innehav uppför sig.

Kommentarer

  1. För oss som gick in i Castellum för första gången var det en mycket trevlig nyhet att de höjde med 17,6 procent! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte heller varit ägare speciellt länge. Jag hoppade på en in prissvacka för ett drygt år sedan och än så länge ångrar jag inget.

      Radera
  2. Verkligen glädjande besked från Castellum! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Castellum är väl det gladaste meddelandet och med tanke på att fastigheter har rätt dålig tillväxt så är det lite överaskande.

      Radera
  3. Oavsett när mam gick in så höjde Castellum 17,6% :) Nyemissionen sänkte utdelningen i kronor men vi fick föera aktier, vi har alltså fått mer pengar i utdelning. 17,6%! ;)

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu fick man ju betala för de extra aktierna så de kändes inte riktigt som en gåva. Men visst kan man räkna så. Om man sålde tillräckligt många teckningsrätter för att kunna använda de pengarna för att lösa in resten så fick man förvisso 16% fler aktier än man hade innan vilket med en höjning på 2% väl lär bli 17,6%.

      Radera
    2. Precis och skjöt du in lote pengar ocj tecknade fullt så har du tjänat ännu mer på det! :)

      Radera
    3. Det enda fallet man kan se det som att höjmingen endast blev 2% är om man lät sina teckningsrätter "brinna inne". Då har höjningen endast blivit 2%.

      Radera
    4. Om man å andra sidan såg teckningsrätterna som en extra utdelning, sålde dem och tog pengarna, så blir det här en sänkning jämfört med 2016. Det finns så många vinklar att se det på!

      Radera
  4. Jag tror det kan bli en rolig vecka! Jag inser nu att jag varit lite veckovill för jag trodde det var ytterligare en vecka tills HM mfl rapporterade.

    Nu blir det action redan till veckan :).

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare