Veckans bolagspresentation: Enterprise Financial Services Corporation

Det finns så många bolag som aldrig uppmärksammas så för min egen skull, och för andras, så tänker jag börja göra slumpmässiga presentationer av amerikanska bolag. Först ut är Enterprise Financial Services Corporation, eftersom min slumptalsgenerator genererade 800 och företaget var nummer 800 i en lista med Russell 3000-bolag (ungefär de 3000 största företagen i USA).

Notera att det här inte är en ingående analys och jag tänker inte rekommendera några affärer. Det är mer som ett smakprov för att se om det är värt att läsa mera.

Enterprise Financial Services Corporation (EFSC) är en amerikansk bank med 459 anställda, värderad till cirka 5,8 miljarder svenska kronor. Det kan jämföras med Nordnet med ett börsvärde på 5,1 miljarder eller SE-Banken med ett börsvärde på 200 miljarder. Det är med andra ord en liten bank och, grundad 9 maj 1988, även en relativt ny bank.


Ett av bankens St. Louis-kontor. Foto: Jason Gunter

De har kontor och aktivitet i St. Louis, Kansas City och Phoenix (underlig kombination då Phoenix ligger långt från de två andra städerna) och har cirka 15 000 kunder, privatpersoner och företag.

Liksom många andra banker så hade de det rejält bekymmersamt efter finanskrisen men har nu återfått sin värdering från 2005. P/E-värdet är cirka 15 vilket jag trots allt bedömer som högt för en bank.

Utdelningarna har en spännande tillväxt. Efter att ha varit 5 cent i kvartalet under ungefär 10 år så har företaget höjt med 1 cent per kvartal de 6 senaste kvartalen. Det är en höjning på 114% på ett och ett halvt år men trots det så är direktavkastningen bara 1,4%. Vinsten per kvartal är cirka 60 cent per aktie så utdelningshöjningarna kan fortsätta ett tag till om de tycker det är roligt.

Antalet ägare på Avanza är noll och det tycker jag verkar rimligt. En liten lokal bank ett kvarts jordklot bort är lite för svår att hålla koll på härifrån Sverige.

Nästa bolag blir KCG Holdings, Inc., även de inom bankvärlden. Jag skyller på slumptalsgeneratorn. Och säg till om ni tycker det här verkar intressant och vad som vore intressant att veta om man skrapar på ytan på ett företag.

Kommentarer

  1. Roligt koncept och rolig metod att plocka fram kandidaterna!

    Vi alla vet att datorer inte är kapabla till att genomföra äkta randomisering, det du upplevde med två banker på raken bekräftar tydligt detta. Jag ser fram emot att läsa om kommande, förmodligen okända och smått obskyra, småbolag!

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare