Mål ska inte nås

Mål ska inte nås, i alla fall inte alltid.

Visst är det skoj att nå sina mål, men mål fungerar också hämmande. När man nått sitt mål så lutar man sig lätt tillbaka, klappar sig på huvudet (eller axeln, eller magen) och säger till sig själv att man är duktig. Det kan vara sant, men om man alltid når sina mål, har man då gjort något speciellt?

Ett personligt mål får inte vara för lätt att nå, och det betyder att man då och då ska misslyckas nå sina mål. Det ska inte vara skoj att missa ett mål men det ska inte heller vara slutet på allt.

Så sätt mål som är svåra. Var nöjd om du klarar av en majoritet av målen.

Kommentarer

  1. Hej Daniel!

    Tack - ett intressant inlägg och något som definitivt kan debatteras. Vissa mår bra av att nå delmål då och då, andra blir bekväma.

    I min egen lilla värld ska (del)målen åtminstone vara tydliga och mätbara. Här verkar det enligt min egen lilla erfarenhet finnas väldigt mycket potential till förbättring, både på och utanför arbetsplatsen.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är oerhört mycket prat om mätbara mål på företag men ibland är det inte lätt. Se bara hur polisen felprioriterade nykterhetskontroller.

      Allt går inte att sätta ett enkelt nummer på men istället för att konstatera det så krystar man till något sekundärt som sedan skadar de sanna målen.

      Radera
  2. Klockrent inlägg, håller med till 100 %.

    Med vänlig hälsning,
    /GL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hoppas ni har en trevlig sommarhelg!

      Radera
  3. Jag är hungrig och blir sällan nöjd med något jag gör (ett annat problem isäg) men ngt som gör att jag alltid fortsätter vidare :)

    SvaraRadera
  4. Jag satte upp ett fast mål i början beträffande mitt sparande. Men med tanke på att jag lär mig grunderna härute, så lutar jag mig tillbaka och inser hur mycket jag har kvar att lära. Tror mest på att vara vaksam på det som sker istället för att drömma alltför mycket. Tack för en fin blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det handlar mycket om att vara försiktig. Man kan paddla vilt men det kommer inte gå mycket fortare, och man kan välta hela skutan.

      Svårt att veta dock. När man "vet" om massor av år så är det försent.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare