Halvårsrapport 2016

Finns inte så mycket att skriva om just nu. Nästan inga utdelningar. Börsen rör sig lite fram och tillbaka och jag har inga tydliga idéer för var jag ska handla härnäst. Kanske är det värmen. Eller brist på semester. Så lika bra att slänga ut en liten halvårsrapport.

Jag fokuserar på utdelningar så det blir det enda jag jämför här.

Utdelningar 2015H1 36 683 kronor
Utdelningar 2016H1 42 982 kronor
Skillnad +17%

Det andra halvåret är mycket fattigare på utdelningar men just nu är jag övertygad om att jag kommer slå förra årets totalbelopp med lätthet.

Den här stora ökningen beror på en blandning av utdelningsökningar och inköp. Mest är det inköp av fler aktier. Förra året sålde jag fonder och använde de pengarna, utdelningar och lön till ganska många utdelande aktier, så jag kan inte räkna med att det här fortsätter på samma sätt.

Men tänk om det fortsätter öka lika snabbt... Då kommer det gå rysligt fort. (Avdelningen hängmattedrömmar). Med en ökning på 17% så fyrdubblas beloppet på 9 år och då borde jag vara nära mål.

För de som är intresserade av jämförelser med index så ligger jag varken långt över eller långt under relevanta index, vilket är rätt naturligt med tanke på att jag har andelar i indexfonder och storföretag.

Kommentarer

  1. Hej Daniel,

    Grattis till den fina ökningen! Som sagt det blir svårt att hålla i den, men hoppas kan man alltid göra!

    Må väl!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är skoj att den nu är på nivåer som kan räknas i månadslöner eller i årshyror (delar av årshyror i alla fall).

      Radera
  2. Var är portföljen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingen bra sammanställning men kolla återblickarna. Den sista om 2014 är inte helt fel. Eller kanske årsrapporten för 2015.

      Då jag är rätt mycket buy&hold så förändras inte saker speciellt fort.

      Radera
  3. Stort grattis och bra jobbat!

    Mvh
    /Vägen till Frihet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och detsamma! Din frihetsfond rullar också på bra.

      Radera
  4. Aldrig fel att fylla på i sina indexfonder om man inte har några andra idéer! Och vad kan egentligen vara bättre än en utdelande indexfond? :)

    -- Max

    SvaraRadera
    Svar
    1. Indexfonderna kan funka, men jag tycker inte om de med utdelning för deras utdelning verkar artificiell. Jag vill att utdelningar ska vara kopplade till företagens kassaflöden så att de inte urholkar värdet på företagsandelarna.

      Om det fanns en indexfond som delade ut den utdelning som den själv fick så skulle det kunna vara något men jag känner inte till någon sådan.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare