En tusenkronorsaktie

För ett litet tag sedan gick priset på en aktie i Johnson & Johnson över 1 000 kronor. Det är inte något man är van vid från Sverige där företagen försöker hålla aktiepriserna på som mest några hundra kronor och splittar om priset kommer för högt. Jag vet inte om Johnson & Johnson planerar någon split, men de är i alla fall inte dyrast.

I Danmark hittar vi Maersk. A.P. Møller - Mærsk A kostar 8 700 kronor styck. Danska kronor. Så 11 200 svenska kronor per aktie.

Kungen av dem alla är förstås Berkshire Hathaway, Warren Buffetts bolag. Buffett var starkt emot att splitta tills företag stoppade in sig själva som parasiterande mellanhänder för att folk inte hade pengar till en hel aktie. Nu finns en B-aktie som "bara" kostar 1 200 kronor styck. Men A-aktien kostar fortfarande mycket och med mycket menar jag 1,8 miljoner kronor. Styck. Antal ägare hos Avanza: 18.

Kommentarer

  1. Haha, galet. Jag kände inte till priset på A-aktien faktiskt. Den kommer man förmodligen inte köpa någon gång. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag kommer missa den också. Skulle vilja ha en liten bit Berkshire Hathaway som krydda (ingen utdelning så de passar inte min grundtanke) och hur mycket måste man ha för att 1,8 miljoner ska vara en "krydda"? 200 miljoner? Då måste jag leva till jag blir många hundra år.

      Radera
  2. Maersk är lustig,, för att kunna återinvestera utdelningen behöver man först köpa för runt en kvarts miljon danska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De vill alltså inte ha en massa små ägare.

      Finns det en Maerskfond där man kan gå ihop och få lite smidigare hantering?

      Radera
  3. Gubben Maersk var kraftigt emot split, men till slut så, över hans döda kropp sas http://www.business.dk/investor/maersk-goer-aktien-mere-folkelig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju fråga sig vilka signaler han ville sända ut? Fattiglappar, håll er borta från min aktie?

      Radera
    2. Men allvarligt, det kan ju vara så enkelt att det finns någon avgift för split (som splittande bolaget betalar alltså) som är extra hög i just Danmark och gubben retade sig på den. Av de nordiska marknaderna så har iaf danska marknaden de flesta bolagen med kurser över 1000 i lokal valuta. Å ska man spendera där så är det tydligen SPEAS man ska köpa.
      Obs spekulation från soffan här..!

      Radera
    3. Hm, intressant med SPEAS. Finns en del spännande onoterade bolag man kan komma åt den vägen.

      Radera
    4. Så det här är priset efter splitten? Humor! Så de splittade men splittade bara lite.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare