NCC → NCC + Bonava

I fredags tappade NCCs aktier 34,64% av sitt pris direkt vid börsöppning. Det är en tuff öppning men det berodde på att NCC Housing, numera döpt till Bonava, avskildes och kommer finnas på kontona av de som ägde NCC i torsdags inom någon vecka.

Jag som försöker hålla koll på anförskaffningsvärden, tillväxt per år och liknande tycker det här är rörigt. Om man räknar det som en 106 kronor utdelning per aktie från NCC och sedan inköp Bonava för 106 kronor så kommer det se ut som att Bonava inte varit en långsiktig investering och alla utdelningar från NCC+Bonava räknas som bara NCC, samt att det ser ut som att jag fått en enorm kontantutdelning.

Om man går igenom alla transaktioner och delar upp dem på NCC och Bonava (enligt någon procent som nog är cirka 65,4/34,6) så blir det påhittat och en massa jobb.

Hur jag än gör så blir det fel i mina långsiktiga figurer och tabeller...

Om ni har NCC eller har råkat ut för något liknande, hur tänker ni göra eller hur gjorde ni?

Kommentarer

  1. Det kommer att vara rörigt i några dagar men anskaffningsvärdet för Bonava får vi snart reda på (och då även hur vi ska justera ned anskaffningsvärdet i NCC).

    Mvh//Cm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mest beräkningar över "tillväxt över tid" och sånt som spricker eftersom tidsaspekten blir fel. Men det är sånt som händer.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare