Utdelningar P&G och Investor och dilemmat med valutakurser

Förra veckan kom Investor och Procter & Gamble med utdelningar.

För Investor 10 kronor per aktie så jag fick direkt tillbaka en hög tior av det jag betalade för två veckor sedan. Totalt 4 000 kronor blev det vilket inte räcker för aktierna jag köpte men det räcker i alla fall till ett par hotellnätter, om jag nu får någon semester. Det här är för övrigt 48% mer än förra året. 33% för att jag köpte fler aktier och 11% för att Investor höjde sina utdelningar.

Procter & Gamble har också höjt sina utdelningar och jag fick färre kronor. I det här fallet på grund av att kronan har stärkts mot den amerikanska dollarn. Trots det blev det 827 kronor vilket kan bli en hotellnatt till. Det är 2% lägre än förra gången då dollarn har sjunkit 3% och utdelningen har höjts 1%.

Det här var den första utdelningen från USA som är mindre än förr. Med tanke på att dollarn fortfarande ligger högt ur ett historiskt perspektiv så kan det nog bli fler sådana sänkningar. Det drabbar ju inte bara mig utan alla som har intäkter i dollar. Till exempel många svenska industriföretag.

Med det så är utdelningssäsongen över för den här våren. Hade det varit för några år sedan hade det inneburit 9 månader av mestadels dvala men nu kommer det bli lite fler utdelningar under året. Ungefär en i månaden vilket också verkar vara en lagom mängd utdelningsbloggposter.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare