Paradox Interactive - en börsnotering till fel eller rätt pris?

Jag tycker om företaget Paradox Interactive och om jag kunde vara ägare till en del till ett rimligt pris så skulle jag vara det. Nu säljer de ut 15% av företaget via Avanza för en knapp halv miljard kronor och frågan är om jag ska gå med på det eller inte.

De som säljer värderar företaget till cirka 4 miljarder kronor. Tittar man på omsättningen och vinsten 2015 så är det inte en helt tokig värdering, men 2015 var inte ett typiskt år för Paradox. 2015 var året då Paradox publicerade sin första stora hit: Cities Skylines. Innan dess så var företaget både mindre och hade lägre omsättning.

Så hur värderar man ett företag som precis gjort något väldigt rätt? Jag tycker att det är en svår fråga. Betyder det att de avkodat spelmarknaden och nu kommer växa så att det knakar? Eller kommer de gå tillbaka till sina populära men smala strategispel?

ÅrRåa intäkterVinstVinst exklusive uppskrivningar av immateriella tillgångar
2013 200 miljoner 27 miljoner26 miljoner
2014 80 miljoner 34 miljoner-56 miljoner
2015 340 miljoner189 miljoner107 miljoner
4 ggr
2016 kvartal 1
200 miljoner 76 miljoner68 miljoner

När jag bara tittar på siffrorna ovan så tänker jag mig en värdering på 1-2 miljarder, inte de 4 miljarder som de ber om. I värderingen ligger helt klart mer än bara vinsten de senaste åren. De har gjort stora investeringar både i utveckling och uppköp (därav de stora uppskrivningarna av immateriella tillgångar) och om de betalar sig så är företaget helt klart värt mer än vinsten ger sken av. Jämför med Tesla där det bara är potentialen som värderas. Ingen förväntar sig en krona tillbaka de närmaste åren.

Minsta insats hos Avanza är 300 aktier á 33 kronor så 10 000 kronor. Lite för mycket för att jag skulle köpa bara för att jag tycker om företaget. Hmm, undrar om aktieägare får rabatt på spelen?

Det ser ut som att spelet de släppte för några dagar sedan, Stellaris, också kommer bli en stor hit, men det verkar osannolikt att det slår lika stort som Cities Skylines. Deras nästa release, Hearts of Iron IV, kommer ha en väldigt smal spelarbas och sedan vet jag inte vad som kommer (kommer de till slut lyssna på de som vill ha en ny version av Victoria 2?).

Jag bör nämna att de har en stadig inkomst från regelbundna förändringar av existerande spel så de är inte helt beroende av stora releaser.

Är det någon annan som har funderat närmare på företaget?

Kommentarer

  1. Jag ögnade igenom siffrorna för vinst och omsättning. Sedan avstod jag.

    Precis som du är jag ett stort fan men priset är fel för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst igenom din snabbanalys och det verkar ju som att vårat intryck varit detsamma. Sedan är det flera (eller samma) som påpekar att det går väldigt bra för Paradox just nu men jag är ändå inte övertygad. Jag kommer försöka hålla ögonen på bolaget efter släppet och hoppas att det vid något tillfälle blir billigt även om jag tror att det kan dröja.

      Radera
  2. Precis som aktieingenjören köper jag nog hellre deras spel än deras aktie. Så svårt att veta hur framtiden kommer te sig, om deras spel blir framgångsrika eller inte. Kommer det se ut mer som 2013 & 2014 än 2015 & 2016 framöver känns priset magstarkt. Sen har väl det här bolaget samma egenskap som konsulterna, att börsvärdet går hem varje dag, att andra kan snappa upp dom och att dom har ett gott förhandlingsläge vid varje löneförhandling?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt så illa som konsulterna är det nog inte. De har starka varumärken och även om enskilda producenter, utvecklare, grafiker med mera kan spela en stor roll så lär ingen vara oersättlig. Spelutveckling är (tyvärr) en industri numera.

      En annan sak är att en del anställda är aktieägare. Jag undrar hur mycket det distraherar att kunna kolla dagens pris varje timme. Speciellt om deras lön beror mer på aktier än på lön.

      Men 2016 ser ut att bli ett bra år!

      Radera
  3. En sak du bör ha i åtanke är att Stellaris, som för övrigt har redan sålt över 300k exemplar efter en vecka, kommer med högsta sannolikhet nå liknande försäljningssiffror som Cities Skylines över ett år, DOCK med 100% ägarrättigheter. Med Stellaris är man ensam förläggare till skillnad från Cities Skylines där de delade intäkterna 50/50. Dessutom släpps Hearts of Iron 4 den 6e juni, och intäkter för de övriga spel, bör man förvänta sig att första kvartalsrapporten för Paradox den 25e augusti blir den starkaste i bolagets historia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det ser riktigt bra ut för Stellaris! Jag är överförtjust att de har lyckats tillverka något som blir så uppskattat även det innebär att det kommer dröja innan priset på aktien går ner (om de nu inte fortsätter med ännu fler succéer).

      Hearts of Iron har alltid varit svåra spel att ta till sig. HoI IV verkar betydligt snyggare grafiskt och säkert mer tillgängligt men fansen kräver nog också ett visst djup som gör det möjligt att spela om och om igen och experimentera. Det gör fanbasen mindre. Jag kan tänka mig att det blir det mest säljande Hearts of Iron-spelet någonsin och kanske kommer det även konkurrera med Crusader Kings 2 och Europa Universalis 4 men Cities Skylines (och nu Stellaris) har en helt annan storlek på målgruppen.

      Radera
  4. Tja Danne!

    Måste börja med att säga till dig Anonym att det var bra info du kom med där, något att ta med när man bestämmer sig.

    Jag har funderat också på om jag vill teckna men jag tror jag avvaktar för att se lite hur det går för företaget under det här året. Men jag är fortfarande osäker då jag har hört väldigt mycket gott om bolaget från många också. Mest troligt nej, men det kan också bli ett ja.

    Har du bestämt dig för att inte teckna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns några dagar till på sig att ändra sig, men jag tycker minimiposten är alldeles för stor för att jag ska teckna som en ren chansning och värderingen är för hög för att jag ska gå på det som en långsiktig investering.

      Jag vet att min inställning kommer leda till att jag missar några fynd så jag tänker inte påstå att jag vet hur det kommer gå men jag hoppas på en stilla nedgång till ett pris jag tycker om.

      Radera
  5. Något säger mig att det kommer gå bra för dem. Bra Management som bevisligen vet hur man tjänar pengar på spelarna. Kanske inte går så bra som för Mojang dock.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare