Utdelning från Castellum (glad påsk!)

Så kom till sist den första utdelningen i Castellum. För några månader sedan köpte jag totalt 600 aktier i två omgångar (december och januari) med avsikt att ha en fot i fastighetsbranschen. Den foten sparkar nu kronor till mig.

600 aktier gav totalt 2 940 kronor (4,90 kronor styck). Det täcker en halv hyra i mars och mina utdelningar för 2016 är nu över 5 000 kronor. Samma tid förra året hade inget företag gett mig utdelning så hitintills ser 2016 bra ut.

Under veckan rasade också börskursen för Nordea så jag antar att vi precis passerade datumet där utdelningen avskiljs. Efter NCCs indragna/krympta/förändrade utdelning så är Nordea min överlägset största utdelare så det kommer bli pengar till resten av marshyran och dessutom en hel del över nästa vecka.

Glad påsk!

Kommentarer

  1. Fin start på året! Castellum är ett av de bolagen jag ska kolla upp i framtiden.
    Glad påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle också vilja ha lite mer i Castellum men det är rätt mycket dyrare just nu än det var för några månader sedan. Eftersom man indirekt betalar för fastigheter så vill man (jag) ju inte betala alltför mycket mer än vad själva fastigheterna är värda för de kommer inte direkt växa med tiden.

      Signaturen "Lars" har pratat en del om Heba. Det är också ett fastighetsbolag värt att titta på. En helt annan profil än Castellum.

      Radera
    2. Några ord om HEBA då min signatur nämns. Det som fick mig intresserad av HEBA var något Simon Blecher skrev. "Grundproblemet är att bolaget vägrar att inse fördelen med lån, vilket får en att undra om de är medvetna om vilken bransch de befinner sig i"

      Den gode Simon ångar på. HEBA skulle utan vidare kunna låna upp en miljard och dela ut den till aktieägarna, och ändå vara en lågriskaktie. När jag läser sådant blir jag nyfiken.

      Äger redan Hufvudstaden via mitt innehav i Lundberg deras kontorslokaler kompletterar min bostadsinvestering i HEBA på ett perfekt sätt.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
    3. Jag gillar den inställningen. Det är möjligt att det inte är det mest effektiva men jag gillar det.

      Radera
  2. Fin utdelning, bara att gratulera! Castellum kommer jag fortsätta att fylla på i, gillar bolaget skarpt:)

    Glad Påsk!

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Ja, visst verkar det trevligt. Jag har bara haft aktierna i några månader så jag kan bara hoppas att jag tycker lika mycket om dem om 10-20 år. Long term...

      Radera
  3. Min köporder låg strax under 110, tyvärr vände aktien upp vid 112 igen i Januari :( Väntar in nästa läge! Ser gärna att Castellum blir en del i min portfölj :)

    Glad påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så nära! Jag köpte mina andelar för 117 eller något sånt vilket känns bra. Det är ungefär som Castellums egen långsiktiga värdering av aktien.

      Och glad påsk själv! (om annandagen räknas)

      Vi får hoppas på en fastighetshicka som får alla att snabbt och okontrollerat sälja fastighetsbolagsaktier till folk som oss. :-)

      Radera
  4. Verkligen bra strategi att ha aktier i fastighetsbolag, om du frågar mig.
    Grattis till en bra start för år 2016 rent utdelningsmässigt.
    Glad påsk!
    /Rikedom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart mindre jobb än att äga fastigheter själv! Fast många har 50% eller 90% eller 800% av allt de äger bundet i en enda fastighet och de behöver kanske inte mer risk i den branschen.

      Glad Påsk på dig också, om nu annandagen räknas som påsk. Annars... glad pingst?

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare