Ökad press på återinvestering

I takt med att utdelningarna ramlar in så ökar pressen att återinvestera. Återinvestering, att använda utdelningspengar till öka andelarna i företag som man tror på, är en viktig del av långsiktig investering. Utan det så minskar avkastningen betydligt.

Som vid varje köp så gäller det dock att köpa företagsandelar till rätt pris och priserna känns ännu inte helt rätt. Jag hade förhoppningar vid nedgången i början av året men nu är vi tillbaka vid samma nivåer som för ett drygt år sedan och om det var dyrt då tror jag det fortfarande är dyrt.

Men vad vet jag om priser på aktier. Kanske blir det aldrig lägre priser så att nu är det bästa tillfälle jag får. Jag vet inte och ingen annan vet heller. Det här är en av anledningarna till att månadssparande i indexfonder är så bekvämt och det man ska rekommendera alla som inte finner nöje i att själv välja bolag.

Jag tittar på rätt många bolag. 3M ser trevligt ut, Boston Pizza har det skrivits om en del, Heba för hyresrätter (om nu räntan stannar låg många år till), H&M om det blir ett prisfall där, ABB för mer kraftenergi, eller Fortum för att folk är så långsiktigt deprimerade där att jag tror det finns större chans till positiv överraskning än negativ. Sedan finns det en del bolag som Kinder Morgan och Ratos som helt enkelt tappat i popularitet och kan vara billiga just nu. Jag väntar också på att en del mellanstora bolag ska gå ner i pris såsom IT-bolaget Addnode. Autoliv satsar på mer bilautomatik vilket oavsett lönsamhet är ett område jag finner spännande. Säkerhetsbolag och spelbolag är också intressant branscher där jag inte har några aktier, men både Loomis, Unibet och Betsson verkar för dyra med tanke på riskerna. Jag var väldigt nära att köpa Mekonomen men nu har priset gått upp 30% så det är inte aktuellt längre. Borde jag kanske investera i de som har hand om mina pengar, Nordnet och Avanza? Det vore inte helt dumt, men återigen, är de inte lite dyra?

Så här snurrar mina tankar, fast med ännu fler bolag. Bolag som Microsoft, Assa Abloy, American Electric Power Company, Berkshire Hathaway, Enea, LyondellBasell, Honeywell, National Presto, Clas Ohlson och så vidare. Hur sjutton ska man bestämma sig?

För spekulation så är det dessutom några uppköp på gång i Norden just nu där priset verkar ligga onödigt lågt jämfört med utköpspriset. Lite sugen på att spekulera, men kommer inte göra det.

Hur gör ni när allt är lika attraktivt eller oattraktivt och måste bestämma er för en?

Kommentarer

  1. Jag ökar i mina storutdelare direkt när de går ex för att utnyttja dippen i kursen. För nyinvesteringar, hittar jag inget bolag jag tycker känns prisvärt så ökar jag i hela börsen via någon av mina ETF.

    SvaraRadera
  2. Allt har gått upp för mycket så det gäller att ligga likvid och hugga vid plötsliga nedgångar och det redan strax efter börsöppningen sedan kan det vara för sent...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare