Återblick 2012 - Investeringssparkonto och Afrika och Indien

Om förra året, 2011, var året då allt började hända så var 2012 ett nytt mellanår på många sätt. Om det här är första återblicksinlägget du läser så är du välkommen, men kanske borde du börja från början med Återblick 2002 - mina första aktieköp och sedan fortsätta år för år med 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010 samt tidigare nämnda 2011.

Jag kallar 2012 ett mellanår, men det stämmer inte under årets första månad. Under slutet av 2011 hade jag börjat avveckla mina dyra fonder och det fortsatte jag med 2012 men det absolut första jag gjorde var att be Avanza föra över alla aktier som hade utdelning till ett Investeringsparkonto (ISK).

ISK

ISK hade precis skapats som sparform och jag satt med kalkylark och testade massor av scenarior med historisk data och med påhittad data. I de allra flesta fallen så lönade det sig att byta från en vanlig aktiedepå trots reavinstskatten det orsakade. En sak jag inte räknade på var att ISK-skatten skulle höjas efter ett par år. Jag tror att jag hade kommit till samma beslut, men det var naivt av mig att inte räkna på den risken. (ISK är bra jämfört med en vanlig aktiedepå vid utdelningar och uppgångar men dåligt när det går utför med priserna och inga utdelningar betalas ut)

Billigare fonder och ett telebolag

Avvecklingen av storbanksfonderna fortsatte med en en del fonder som inte gått riktigt så illa. Trots det tyckte jag inte (och tycker fortfarande inte) att förvaltarna förtjänade mina avgiftspengar. De pengar jag fick över från fondavveckling och lön spred jag ut mestadels på fonder men även på ett gigantiskt aktieköp. Nästan hälften av alla investeringspengar 2012 satsade jag på TeliaSonera. Liksom vid tidigare företagsval så inspirerades jag av att jag var tvungen att ge dem mina pengar varje månad och tänkte få tillbaka de pengarna i andra ändan. Eftersom de lyckades lura Riksbyggen där jag bodde att klippa kabeln för alla konkurrenter tänkte jag att de kanske lyckades lika bra på andra ställen.

Fonder blev i första hand SPPs indexfonder men jag började även med ett månadssparande i en Afrikafond som fortfarande pågår och jag köpte en dos Indienfond. Skulle de växa så ville jag vara med om det. Jag tror att jag var medveten om att det också kunde gå riktigt illa eftersom jag trots allt inte satsade riktigt stort.

Störst energi 2012 lades dock på jobbet. Konkurrensen hade hårdnat, mer jobb behövdes och mycket tid gick åt till att slåss med internationella jättar (utan någon hjälp av vare sig Rosinante eller Panza).

Utköpt

En tråkig sak hände dock. Jag blev av med mina aktier i Jeeves eftersom det amerikanska riskkapitalbolaget Battery köpte ut dem från börsen. Det var en gammal trotjänare från 2003 som på 9 år förvandlade 4 399 kronor till 16 600 kronor i aktievärde och 1 730 kronor i utdelningar. Det ger en årlig snittavkastning på 17,4% så det sved lite att skiljas från de aktierna, men oavsett hur det går i framtiden så har jag Jeeves som ett exempel på en mycket lyckad investering.

Det här var också sista gången jag ägde premieobligationer. De jag hade köpt 2007 löstes in efter att ha gett en rätt ok avkastning för att vara obligationer. De nya som ersatte dem hade bara en symbolisk avkastning och den mycket lilla chansen att vinna en miljon var inte lika spännande längre. En miljon var inte vad det en gång varit, en biljett till ekonomisk frihet. 2012 var en miljon bara ett tredjedels hus, en billig lägenhet eller en mycket dyr bil.

Och årets julklapp 2012 var hörlurar. Udda.

Köp

Aktier

AktieAntalPris per styck
TeliaSonera2 50044,37 kronor

Fonder

FondSummaÅrlig avgift (%)
Avanza Zero6 758 kronor0,00%
JPM Africa Equity3 500 kronor1,50%Dyr, men jag tror på Afrika på några decenniers sikt och det går inte att investera där billigt.
Danske Invest India A40 000 kronor1,70%Också dyr, och mycket pengar, men den ersätter en ännu dyrare fond.
SPP Aktiefond USA80 642 kronor0,20%
SPP Aktiefond Europa13 175 kronor0,20%
Swedbank Robur Östeuropafond534 kronor1,42%

Försäljning

Aktier

AktierAntalPris per styck
Jeeves20083 kronorFöretaget uppköpt

Obligationer

ObligationAntalPris per styck
Premieobligation 2007:1201 000 kronorInlösen - slut på löptiden

Kommentar i efterhand

Det har inte gått lång tid sedan 2012 så det är rätt tidigt att utvärdera besluten. Indienfonden och USA-fonden har gått mycket bra (trots nedgången den senaste tiden). Sverigefonden och Europafonden har också haft goda uppgångar. TeliaSonera har inte rört sig (backat lika mycket som utdelningarna) och Afrikafonden har backat.

Fortfarande 2012 var mycket billigt jämfört med idag (2016) så det spelade nog inte så stor roll vad man gjorde så länge man undvek bolag modell TeliaSonera och Afrika. Jag har dock inget emot att jag lägger lite pengar på Afrikafonder. I bästa fall går det bra för Afrika, fonden och mig men även om det inte blir så, så tror jag inte kontinenten mår dåligt av att folk vill investera där.

Jag borde sålt mina gruvaktier här någonstans. Det gjorde jag inte.

Totalt innehav nyårsafton 2012

Fördelning i olika kategorier

Utdelningsaktier

AktieAntal andelarUtdelningar under åretFörändring
Jeeves0300 kronor±0%
Nordea1 0002 300 kronor-12%
Sandvik1 3004 225 kronor+8%
Sectra4002 000 kronor±0%
Volvo1 0003 000 kronor+100%
Investor13001 800 kronor+∞%
NCC14004 000 kronor+∞%
TeliaSonera2 500Nytt företag
Totalt17 625 kronor
Skatt-3 075 kronor
Utdelningar efter skatt14 550 kronor
1 Fler aktier än vid tidigare utdelning.

Chansaktier

AktieAntal andelarPrisförändring
Lundin Mining2 400+25%
Totalt+25%

Indexfonder etablerade marknader

FondPrisförändringAndel av indexfonder
Avanza Zero+15,6%46,0%
SPP Aktiefond USA+1,1%37,2%
SPP Aktiefond Europa+5,2%16,9%
Totalt+8,5%

Chansfonder

FondPrisförändringAndel av chansfonder
Swedbank Robur Östeuropafond+23,0%49,0%
Danske Invest India A-2,0%42,2%
JPM Africa Equity+6,0%4,5%
FMG Iraq Fund A10-4,8%4,2%
Totalt+10,5%

Obligationer

ObligationAntal"Utdelningar" under åretMotsvarande ränta
Premieobligation 2007:10600 kronor4,3%

Utdelningar jämfört med tidigare år

Wow. De nya aktierna 2011, nästan alla bra utdelare, fick utdelningen att fortsätta skjuta i höjden. De utdelningar jag tyckte var så bra några år tidigare är plötsligt små låga staplar. Himlen är ljusblå utan ett moln. Till och med mina premieobligationer spottade ur sig en vinst innan de löstes in.

En stor del av ökningen (+71%) kommer från att jag under några år växlade gamla fondpengar till utdelningsaktier så jag hade kunnat få den här ökningen tidigare, men hellre sent än aldrig. Utdelningarna är nu stora nog att täcka en månads utgifter, om än kanske inte inflationssäkrat. Men en månad om året skulle jag kunna ta tjänstledigt och räkna mina utdelningar som en riktig Joakim von Anka.

3 år kvar och sedan är jag ikapp verkligheten!

edit: 2013 finns nu att läsa.

Kommentarer

  1. Tja!

    Som vanligt grymt redovisat. Förutom att hänge med i historien så funderar jag på hur du lyckas knåpa ihop all fakta och tåta ihop trådarna. Mödosamt arbete du lägger ner, men bra blir det.

    Ska bli riktigt kul att se vilken utdelning du har lyckats skrapa fram. 2013-2015 var bra år.....MMmmm spännande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Det när blev publicerat lite tidigt. 12:08am är inte samma sak som 12:08pm. Jag har fixat lite siffror efter korrekturläsning men inget viktigt.

      Jag har kunnat göra de här rapporterna för att jag redan har haft datat i hyfsat lättläst form.

      Radera
  2. Håller med ovanstående, mödosamt arbete du gör med återblickarna. Samtidigt härligt för dig att ha dessa sammanställda i framtiden och för mig (och andra av dina läsare) är det väldigt spännande att se vilka händelser som funnits under året och hur utvecklingen varit. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det mödosamma arbetet är att ha en systematisk notering av allt som hänt och jag har märkt att det blir mer jobb med fler aktier och utdelningar. Vad har jag gett mig in på? :-)

      Sedan har jag fixat lite siffror ovan. Jag hade egentligen tänkt slutföra den med grafik och korrekturläsning nu på morgonen men eftersom jag schemalade den 00:08 istället för 12:08 så blir det inte bättre än såhär. :-)

      Radera
  3. Riktigt trevliga återblickar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Det blir någon till men sedan är åren slut!

      Radera
  4. Har precis läst igenom alla återblickar. Håller med tidigare kommentarer - det här är väldigt intressant att läsa!

    Vet inte varför riktigt, men det är alltid kul och få perspektiv på sina egna investeringar och också att jämföra med egna upplevelser under de här åren.

    Funderar nästan själv på att starta en blogg enbart för att kunna dokumentera min egen (i många avseenden usla) investeringshistorik. Vore också kul om fler bloggare med lite längre investeringshistorik kunde anamma detta och köra något liknande.

    En uppmaning till er andra alltså! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare