Plan under nedgången

Jag skrev det här innan de senaste dagarnas uppgång och kommer låtsas att uppgången bara är tillfällig. Vilket den kan vara. Om tre dagar kanske Grekland säger att de har slut på pengar igen och så börjar allt om.

Nu har börserna, relativt långsamt, backat månad för månad under nästan ett år och få är de som har en högre värdering på sina aktieportföljer än i april 2015. Det är inte roligt med nedgångar eftersom det är svårt att vara säker på att det bara är tillfälligt men tittar man historiskt så bör det här vara en möjlighet snarare än ett problem.

Min plan är trots det enkel. Jag har under lång tid förberett mig på att hela portföljen kan ha en mycket lägre prislapp (40% under toppen) och försöker mentalt ha det numret som ankringspunkt. Det gör nedgången mycket enklare att ta eftersom jag inte aktiverar den mänskliga förlustfobin ("loss aversion"). Samtidigt försöker jag handla mer intensivt än tidigare. Jag har haft pengar i fonder som inte rör sig så mycket (obligationer och räntor) och delar av de pengarna använder jag nu för att köpa billigt. Eller i alla fall billigare.

Ju längre nedgången pågår, desto djupare får jag gräva i obligations/ränte-fonden men jag har inte satt någon exakt gräns för hur långt jag kan gå. Runt 20% av mitt sparande är utanför aktiemarknaden och jag tror att det skulle kännas fel om siffran gick under 10% men vi får se.

Det här är ett sånt där inlägg jag skriver till mig själv. Där jag försöker formulera mina egna tankar.

Kommentarer

  1. Det låter som en sund plan. Har det fungerat att bli av med "loss aversion"? Jag tycker det har varit väldigt svårt att inte fastna där trots försök till mer långsiktiga investeringar. Imponerande och skönt om du slipper det!

    (Lite off-topic kanske, men vore intressant att höra din synpunkt. Har letat tillväxt senaste tiden och hamnar då ofta i konsumentsektorn. Låter det vettigt?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tillväxt i konsumentsektorn skulle komma från större marknadsandelar och större befolkningar? Det är väl möjligt men spontant skulle jag väl tro på långsamma förändringar (åt något håll). Jag har inte riktigt bestämt vad jag ska öka om vi återgår till långsamt växande men dyra aktier. Just nu försöker jag mer hitta företag där priset sjunkit mycket.

      Jag vet att jag klarade svackorna 2008 och 2011 rätt ok så jag tror att jag är rätt tålig mot tillfälliga förluster (vilket jag anser det vara när hela börsen går ner), men det beror nog på hur tajta planer man har.

      Radera
  2. Har också under en lång tid sagt till mig själv att försöka förbereda mig på ett längre portföljvärde och tycker att jag känner mig relativt bra (även fast det inte alltid märks i bloggen hehe)

    Försöker tänka positivt att det blir mer aktier för pengarna vilket gynnar än mer i framtiden.

    Och sedan till det du skriver i slutet, det är verkligen alltid bra att ha något att skriva i om inte en dagbok så är väl en blogg ett bra substitut.
    Och vem vet ibland kommer det upp kommentarer som kan få en på andra bra bannor som man kanske inte tänkte på tidigare.

    Mvh FAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kan man få dubbelt så många aktier för sina sparpengar så är det en rejäl förkortning av sparperioden. En nedgång av priserna är bra så länge inte företagen drabbas. Det är bara att upprepa och upprepa. :-)

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare