Ett courtage per aktie (säljer Sectraaktier styckvis)

Man lär så länge man lever sägs det och idag levde jag lite till.

För några veckor sedan råkade jag köpa 200 aktier i Sectra av misstag och som jag skrev där så la jag upp dem igen till försäljning. Det pris jag bad om nåddes idag. Knappt. Istället för att sälja mina 200 aktier så såldes bara 39 innan priset sjönk ner igen. Ojdå.

Då jag inte har minisorten av konto så ser jag nu fram emot ett saftigt courtage per aktie. Det var inte så jag hade planerat.

För att undvika det här kan man använda en avancerad "Fill or Kill"-order på Avanza eller något liknande på Nordnet (enligt Nordnets blogg ska det gå men jag kan då inte hitta "några avancerade ordrar"). "Fill or Kill" betyder att ordern raderas om den inte kan gå igenom omedelbart och i sin helhet. Det finns också "Fill and Kill" vilket betyder att så mycket som möjligt av ordern köps/säljs direkt och sedan raderas ordern på det som är kvar, om något.

Tyvärr kan man inte kombinera "Fill or Kill" med en långsiktig order så jag vet inte om det finns någon lösning. Börserna har andra ordertyper också (inklusive typer som är till för att göra att robotar kan agera snabbare) men jag hittar ingen som skulle fungera här. 2010 var det någon som tipsade om att lägga in en stop loss-fill or kill-order. Det skulle fungera men jag ser inte det alternativet i varken Avanzas eller Nordnets användargränssnitt.

Så nu får jag bara hoppas att nästa gång priset når mitt säljpris så finns det köpare för de 161 aktier jag har kvar eller så får jag betala ännu mera courtage för småaffärer.

För övrigt var det här första gången på 2000-talet då jag sålt en aktie frivilligt och det med vinst. Hela 100 kronor i reavinst har jag nu på köpmisstaget. Det kanske kan bli en trader av mig trots allt! (En trader som förlorar pengar på courtage - precis som en riktig trader!)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare